با مصرف بیش از حد ویتامین ها، چه اتفاق هایی در بدن می افتد؟

  • تبیان
  • 1396/04/25
  • 226 بازدید

پزشکان آمریکایی تصمیم به ثابت کردن خاصیت ضد سرطانی دوزهای بالای بتاکاروتن، رتینول که دو شکل از ویتامین آ هستند، گرفتند..


 

انجمن تحقیقات سرطان آمریکا به تازگی اعلام کرده که مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها نه تنها از سرطان پیشگیری نمی کند، بلکه خود عامل اصلی ابتلا به سرطان است.

ویتامین ها دو نوع محلول در آب و محلول در چربی هستند. اگرچه دوزهای بالای ویتامین هایی مانند ویتامین ث که محلول در آب است از طریق ادرار از بین می رود، اما دوز بالای ویتامین های محلول در چربی در کبد قرار می گیرد و می تواند سمیت ایجاد کرده و باعث ایجاد مشکلات استخوانی و آسیب های کبدی شود. در اینجا فهرستی از ویتامین هایی که با مصرف بیش از حد آنها دچار مشکلات جدی سلامت می شوید، معرفی شده اند:

  1. مولتی ویتامین ھا:

مصرف روزانه بیش از یک مولتی ویتامین در دراز مدت منجر به عوارض خطرناکی می شود. بیشترین خطر ھم مربوط به زیاده روی در مصرف مولتی ویتامین ھای حاوی آھن یا کلسیم است. مسمومیت کلسیمی عوارضی مثل شکم درد، ضعف استخوان ھا، یبوست، نامنظم بودن ضربان قلب و افسردگی، دارد. زیاده روی در مصرف آھن یکی از خطرناکترین موارد مصرف بی رویه مواد معدنی است که می تواند به اسھال، تخریب کبد، کاھش فشار خون و حتی کما منجر شود.

  1. ویتامین ث:

اگرچه این ویتامین محلول در آب است و مقادیر بالای آن از طریق ادرار دفع می شود اما خالی از عارضه ھم نیست و ممکن است که عوارضی نظیر اسھال، حالت تھوع و استفراغ، سوزش سر دل، انقباض عضلات، سردرد، بی خوابی و سنگ کلیه به دنبال داشته باشد. یک فرد معمولی، به روزانه ۶۵ تا ٩٠ میلی گرم ویتامین ث نیاز دارد.

  1. ویتامین آ:

یک ویتامین محلول در چربی است و برای استفاده بدن باید در کبد مورد فرایندھای خاصی قرار بگیرد. مقدار زیاد این ویتامین برای بدن سمی است. تحقیقات نشان می دھند که ویتامین آ در دو شکل بتا کاروتن و رتینول می توانند سرطان زا باشند. مقدار زیاد رتینول با نارسایی ھای مادرزادی، ضعف استخوان ھا و تخریب کبد، در ارتباط است.

  1. ویتامین ای:

مصرف ویتامین ای بیش از حد نیز سرطان زا است. این ویتامین ھم محلول در چربی است و از منابع غذایی مثل گوشت، تخم مرغ و سبزیجات، تامین می شود. بنابراین، معمولا مردم دچار کمبود ویتامین ای نمی شوند. یک فرد معمولی به روزانه ١۵ میلی گرم از این ویتامین نیاز دارد. سوء مصرف این ویتامین منجر به اختلال در لخته شدن خون و قرار گرفتن در معرض خطر خونریزی، می شود. ھمچنین، احتمال بروز سرطان ریه و پروستات را ھم افزایش می دھد.

  1. ویتامین دی:

کمبود آن شایع است و تخمین زده می شود که از ھر چھار نفر، سه نفر به کمبود ویتامین دی مبتلا ھستند. پس استفاده از مکمل این ویتامین، چیز بدی نیست. اما اگر روزانه بیش از حد آن سمی است و منجر به ورود کلسیم زیاد به خون و ضعف استخوان ھا، سنگ کلیه، حالت تھوع، مشکلات کلیوی و رسوب کلسیم در بافت ھای نرم بدن می شود.

  1. ویتامین ب:

مصرف بیش از حد اسید فولیک یا همان ویتامین ب ۹ و ویتامین ب ۶ خطرناک است. افراط در دریافت اسید فولیک با بروز سرطان در ارتباط است. ھمچنین، می تواند به مشکلات معده، اختلال در خواب، خارش و جوش پوستی و تشنج، منجر شود. مصرف بیش از ٢٠٠ تا ٣٠٠ میلی گرم ویتامین ب ۶ ھم منجر به تخریب سلول ھای عصبی می شود.



گردآورنده: -