تاخیر در پرداخت مطالبات کام چایکاران را تلخ کرد

  • 1395/08/22
  • 843 بازدید

تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان موجب نارضایتی و کاهش انگیزه تولید برای سال زراعی آینده می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از بهره برداران بخش کشاورزی همچون چایکاران پس از گذشت ماه ها از تحویل محصول خود به مراکز خرید تاکنون مزد دسترنج خود را بصورت کامل دریافت نکرده اند، این درحالی است که دولت به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی، ایجاد تعادل در نظام تولید و کاهش ضایعات کشاورزی دست به خرید تضمینی می زند.

اما سوال آنجا پیش می آید که با وجود پیش بینی اعتبارات خرید محصولات اساسی که هر ساله پس از آغاز فصل کاشت از سوی دولت در نظر گرفته می شود، اما باز هم در هنگام خرید محصولات صحبت از نبود اعتبارات کافی برای خرید ذخایر راهبردی به میان می آید.

تاخیر در پرداخت مطالبات کام چایکاران را تلخ کرد

محمد ولی روزبهان رئیس سازمان چای در گفتگو از پرداخت 68 درصدی مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: ارزش خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری با افزایش 60 درصدی به نسبت سال گذشت 234 میلیارد تومان است، از این رو نمی توان از کارخانه ها انتظار داشت که بلافاصله پس از خرید، تمامی مطالباتشان را پرداخت نمایند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در خرید تضمینی چای باید بخشی از بهای خرید توسط کارخانه ها پرداخت شود، گفت: طبق مصوبه شورای اقتصاد، برگ سبز چای با نرخ 38 درصدی به کارخانه ها فروخته می شود چرا که درصورت نگهداری 24 ساعته باید دور ریخته شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه اخذ یارانه دولت نسبت به تولید، صرفه جویی 150 میلیارد دلاری حاصل از واردات را به همراه دارد، افزود: پرداخت یارانه مستقیم دولت به کارخانه های تولیدی علاوه بر کاهش هزینه واردات، اشتغال پایدار را به همراه دارد چرا که در غیر اینصورت به سبب آنکه باغات چای عمدتا در ارتفاعات و به صورت دیم بهره برداری می شوند به مخروبه های جنگلی تبدیل خواهند شد.

چایکاران چشم به راه مطالباتشان هستند

همچنین ایرج هوسمی رئیس اتحادیه چایکاران در گفتگو گفت: با وجود آنکه مطالبات چایکاران در حال پرداخت است، اما تا کنون 40 الی 45 درصد چایکاران از دریافت مطالباتشان بی نصیب مانده اند.

وی افزود: با توجه به اینکه فصل برداشت به اتمام رسیده و هرس باغات از ماه آینده آغاز خواهد شد، کشاورزان برای این امر نیاز به منابع مالی دارند، اما به دلیل برآورده نشدن مطالبات خود، پول کافی برای این اقدام ندارند.

هوسمی از چشم انتظاری چایکاران مبنی بر دریافت مطالباتشان خبرداد و گفت: انتظار می رود که با پرداخت هر چه سریع تر مطالبات، بخشی از مشکلات آنها بر طرف گردد ضمن آنکه افزایش نرخ تضمینی خرید محصولات و پرداخت به موقع مطالبات آنها ، از دیگر خواسته های شاغلان این بخش به حساب می آید.

بی تاثیری تاخیر در پرداخت مطالبات بر تولید سال آینده

صادق حسنی نائب رئیس صندوق حمایت از توسعه چایکاران در گفتگو بیان کرد: تا به امروز 160 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده و 74 میلیارد تومان باقی مانده نیز به تدریج پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خرید برگ سبز چای در سال جاری بیش از پیش بینی اعتبارات دولت بوده، گفت: در مجموع دولت 120 میلیارد تومان اعتبار برای قدرالسهم خرید تضمینی در نظرگرفته که با توجه به افزایش تولید طی 10 الی 15 روز اخیر 30 میلیارد تومان باقی مانده از خزانه به حساب سازمان چای واریز شد.

حسنی در پاسخ به این سوال که تاخیر در پرداخت مطالبات می تواند در تولید سال زراعی آینده تاثیر گذار باشد، بیان کرد: با توجه به پرداخت تسهیلات "به زراعی" در سال گذشته و تخصیص 30 میلیارد تومان اعتبار برای عملیات سال جاری و همچنین حمایت دولت در افزایش خرید تضمینی، نمی توان شاهد کاهش تولید برگ سبز چای در سال زراعی آینده باشیم.



خبرنگاران جوان