افزایش 100 درصدی کشت کلزا در آذربایجان شرقی

  • 1395/08/25
  • 642 بازدید

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش 100 درصدی کشت گیاه روغنی کلزا در این استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

ایوب ایرانی فام در گفت و گو با ایرنا با اعلام اینکه در پاییز امسال 5 هزار و 635 هکتار از اراضی زراعی استان به کشت کلزا اختصاص یافته است، گفت: این در حالی است که سال گذشته 2 هزار و 700 هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت این محصول رفته بود.

وی با اشاره به اینکه این گیاه در راستای تغییر الگوی کشت جایگزین مناسبی برای محصولات آب بر همچون سبزی و صیفی، پیاز و ذرت علوفه ای است، گفت: کلزا به تناوب گندم و سایر غلات کشت می شود.

ایرانی فام بر ضرورت محافظت این گیاه از سرما و یخبندان تاکید و خاطرنشان کرد: کلزا از جمله گیاهانی است که به تاریخ کاشت حساس است و به منظور تولید حداکثر دانه باید در تاریخ کاشت توصیه شده کشت شود.

وی افزود: در صورتی که کاشت این گیاه دیرتر از تاریخ مناسب انجام گیرد بوته های سبز شده فرصت کافی برای رشد در طی دوره قبل از یخبندان نخواهند داشت و رشد کم بوته ها باعث خسارت سرما به مزرعه می شود و در صورت زنده ماندن بوته ها نیز عملکرد تولید به شدت افت می کند.
ایرانی فام گفت: کاشت در تاریخ مناسب باعث می شود بوته های کلزا قبل از شروع سرما به مرحله 8- 6 برگی کامل رسیده و مقاومت خوبی به سرما پیدا کنند.

وی تاریخ مناسب کاشت این گیاه در مناطق سرد استان را 10 تا 30 شهریور ماه و مناطق معتدل استان را 20 شهریور تا 10 مهرماه اعلام کرد.
ایرانی فام گفت: آذرشهر، اسکو، اهر، بستان‌آباد، بناب، تبریز، سراب، شبستر، کلیبر، مرند، ملکان، میانه، ورزمان، هریس، عجب شیر، جلفا، چاراویماق، مراغه و هشترود از جمله کانون های کشت این گیاه روغنی در آذربایجان شرقی هستند.

بر اساس این گزارش با توجه به اینکه بیش از 90 درصد مصرف داخلی روغن های خوراکی کشور از طریق واردات تاُمین می شود، افزایش کشت کلزا به عنوان یکی از دانه های روغنی پرمصرف به منظور خودکفایی و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته است.



خبرگزاری ایرنا