بی ثباتی بازارطلای سرخ به واسطه دلالان

  • 1395/08/29
  • 661 بازدید

احتشام گفت: دلالان در ابتدای فصل برداشت و خرید زعفران با قیمت پایین از کشاورز بازار داخلی زعفران را تحت تاثیر قرار می‌دهند و این امر کشاورزان را متضرر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری میزان، برداشته شدن تحریم‌ها این فرصت را در اختیار ایران قرار می‌ دهد تا مجدد بازار زعفران را در دست بگیرد و بازارجهانی را از رقبای نوظهوری چون افغانستان و حتی اسپانیا که از غیبت ایران در بازار طلای سرخ بهترین بهره‌ را برده اند خالی کند.

در این میان مشکلاتی در سر راه صادرات زعفران وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به بحث برندسازی، بی‌ثباتی بازار به واسه وجود دلالان اشاره کرد.

در همین راستا محسن احتشام در گفت‌وگو با خبرنگار میزان درخصوص وضعیت تولید و صادرات زعفران گفت: در حال حاضر برداشت در شهرهای مختلف کشور از جمله خراسان آغاز شده و تا اتمام زمان برداشت آمار دقیقی از میزان برداشت در سال جاری نمی‌توان اعلام کرد اما پیش‌بینی می‌شود به واسطه افزایش سطح زیر کشت زعفران نسبت به سال گذشته محصول بیشتری تولید شود.

وی با بیان شروع برداشت زعفران در شهرهای مختلف ایران اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 90 هزار هکتار زمین زیر کشت این گیاه با ارزش قرار دارد که در بسیاری از شهرهای کشور از جمله خراسان، گرگان، یزد، کاشان به طور وسیع در حال برداشت است.

رئیس انجمن صادرکنندگان زعفران با بیان رتبه اول ایران در تولید و صادرات زعفران در سال گذشته تصریح کرد: زعفران ایرانی در جهان حرف اول را می‌زند و رتبه اول صادرات زعفران در جهان چندین سال است که به ایران تعلق می‌گیرد.

وی یکی از مشکلات موجود در صادرات زعفران را بحث برندسازی دانست و گفت: درحال حاضر زعفران ایرانی به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می‌شود اما چون در جهان برند شناخته شده‌ای ندارد این امر باعث نزول رتبه کشور در صادرات زعفران می‌شود.

رئیس انجمن صادرکنندگان زعفران تعیین قیمت زعفران را براساس میزان عرضه و تقاضا اعلام کرد و گفت: قیمت تقریبی هرکیلو زعفران در بازار بین 5 میلیون تا 6 میلیون تومان عرضه می‌شود و قیمت صادراتی این محصول با درنظرگرفتن هزینه‌های جانبی نهایت 10 درصد بالاتر از قیمت داخلی است.

احتشام بی ثباتی بازار را یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت زعفران دانست و اظهار کرد: دلالان درابتدای فصل برداشت به سراغ کشاورزان می‌روند و با قیمت های پایین حاصل دست رنج آنها را خریداری می‌کنند و در ماه‌های بعد با قیمت‌های بالا روانه بازار می‌کنند و در این بین کشاورزان بیش‌ترین ضرر را متحمل می‌شوند.

وی در کنار بی‌ثباتی بازار یکی دیگر از مشکلات تولید زعفران را قاچاق پیاز زعفران به افغانستان در چند وقت اخیر اعلام کرد و گفت: با اقدامات انجام شده جلوی قاچاق پیاز زعفران به افغانستان گرفته شد و این درحالی است که اگر این امر تکرار صادرات زعفران را تحت‌الشعاع قرارمی‌دهد و این امر باعث نزول رتبه ایران در صادرات زعفران خواهد شد.

رئیس انجمن صادرکنندگان زعفران در انتها تصریح کرد: کشاورزان در ابتدای فصل برداشت از فروش محصول خود با قیمت پایین به دلالان خودداری کنند و محصول با ارزش خود را در مراکز معتبر و با قیمت مناسب بفروشند تا متضرر نشوند.



خبرگزاری میزان