مصرف آنتی‌ بیوتیک در پرورش 85 درصد مرغ کشور/ استفاده از هورمون کذب است

  • 1395/09/01
  • 706 بازدید

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت: برای تولید مرغ در کشور از هیچ هورمونی در مرغداری‌ها استفاده نمی‌شود و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مرغ تولیدی در کشور بدون مصرف آنتی‌بیوتیک (مرغ سبز) است.

مسعود هاشم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، در مورد افزایش تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک (مرغ سبز) در سراسر کشور، گفت: در یک تعداد از واحدهای پرورش مرغ که شرایط قرنطینه‌ای و فضای کاری آنها به گونه‌ای است که می‌توانند مرغ بدون آنتی‌بیوتیک تولید کنند، از سازمان دامپزشکی درخواست مجوز می‌کنند و ما هم در سه مقطع از ابتدای جوجه‌ریزی تا قبل از کشتار، از طیور در حال رشد نمونه‌برداری کرده تا میزان آنتی‌بیوتیک را در آنها ردیابی کنیم.

وی اضافه کرد:‌ اگر پاسخ آزمایشات نسبت به وجود آنتی‌بیوتیک مثبت بود، که مجوز مرغ سبز داده نمی‌شود و در غیر این صورت، این کشتارگاه‌ها مرغ خود را به عنوان مرغ سبز روانه بازار می‌کنند که قیمت آن نیز به مراتب بالاتر از مرغ‌های موجود در بازار است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی در پاسخ به اینکه چرا اغلب مرغ تولیدی در کشور به شیوه مرغ سبز تولید نمی‌شود، گفت: گاهی اوقات مرغداری‌ها به هم بسیار نزدیک است و اگر فقط یک مرغداری شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای را به طور کامل رعایت نکند، بیماری به تمام مرغداری‌ها سرایت کرده و مشکل ایجاد می‌کند. مضاف بر آنکه همه مرغداری‌ها موظفند یک هفته قبل از کشتار مرغ، دوره پرهیز از مصرف آنتی بیوتیک را سپری کنند و گرنه اجازه کشتار به آنها داده نمی‌شود.

وی تأکید کرد:‌ سلامت جوجه‌ریزی، دادن آب و دان بهداشتی، پوشش لباس پرسنل و عوامل شبیه به این، مسائلی است که اگر به درستی و کامل رعایت شود، دیگر نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک در مرغداری‌ها نیست.

به گفته هاشم‌زاده در عین حال تولید 10 تا 15 درصد مرغ کشور به شیوه مرغ بدون آنتی‌بیوتیک است که میزان تولید آن، استان به استان متفاوت است.

وی در پاسخ به اینکه برخی از مردم نسبت به وجود هورمون در مرغ احساس نگرانی می‌کنند تا حدی که از مصرف گوشت مرغ خودداری می‌‌کنند، با تکذیب این موضوع گفت: متأسفانه برخی بدون ذکر هیچ منبعی، اطلاعات نادرستی را در فضای مجازی منتشر می‌کنند که اثر آن تا سال‌ها باقی می‌ماند بدون آنکه واقعیت داشته باشد.

این مسئول در سازمان دامپزشکی تأکید کرد که هیچ هورمونی برای تولید مصرفی در کشور استفاده نمی‌شود و این باور غلطی است که سالها در بین مردم ایجاد شده در حالی که از نظر اقتصادی هم استفاده از هورمون برای افزایش وزن مقرون به صرفه نیست، چرا که برای هر کیلو مرغ باید یک‌هزار تومان پول هورمون داد.

به گفته هاشم‌زاده، حتی جوشاندن مرغ قبل از پختن نیز راهکاری برای سم‌زدایی مرغ محسوب نمی‌شود و تنها به بهبود طعم مرغ کمک می‌کند.



خبرگزاری فارس