صدور 1.2میلیارد دلار محصول باغی در 7ماهه/ پیش بینی 20میلیون تن تولید

  • 1395/09/04
  • 771 بازدید

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی گفت: در هفت ماهه امسال 327 هزار تن انواع محصولات باغی به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار صادر شده است که سیب و پسته عمده این صادرات را تشکیل می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدعلی طهماسبی» در حاشیه آیین افتتاح نخستین نمایشگاه بین المللی باغبانی، گلخانه ها، نهاده ها، ماشین آلات و صنایع وابسته در محل نمایشگاه های شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو، در جمع خبرنگاران افزود: این میزان صادرات مربوط به سال زراعی گذشته بوده و صادرات سال زراعی جدید در خصوص پسته، زعفران و سیب درختی هنوز انجام نشده است.

** سیاست واردات موز در مقابل سیب موفقیت آمیز بود

طهماسبی اجرای سیاست واردات موز در مقابل صادرات سیب را در بازار این محصولات مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: این اقدام در واقع سیاست بازار در مقابل بازار بود که خوب جواب داد، تا حدی که منجر به افزایش صادرات سیب در چند ماه اخیر شد.

** پرداخت 500 تومان یارانه نقدی برای صادرات هر کیلو مرکبات و کیوی

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: قرار است دولت برای صادرات مرکبات و کیوی به ازای هر کیلوگرم 500 تومان یارانه نقدی پرداخت کند که البته این یارانه نقدی با ساز و کار مناسب ارایه می شود.

طهماسبی افزود: صادرکنندگان باید برگ سبز گمرکی،‌ اظهارنامه و اسناد صادراتی را پس از صادرات ارایه کنند تا بتوانند به ازای هر کیلوگرم صادرات 500 تومان یارانه نقدی یا مشوق صادراتی دریافت کنند.

به گفته وی، صادرکنندگان می توانند این یارانه نقدی را برای رقابت در بازارهای صادراتی صرف هزینه های حمل‌ و نقل کنند.

** سیاست واردات پرتقال و نارنگی در مقابل صادرات اجرایی نشده است

طهماسبی درباره سیاست واردات یک کیلوگرم پرتقال و نارنگی در مقابل صادرات سه کیلوگرم پرتقال و نارنگی اضافه کرد: این سیاست به دلیل اینکه هنوز محصولات باغی برداشت نشده، اجرایی نشده است.

** پیش بینی تولید بیش از 20 میلیون تن محصول باغی در سالجاری

طهماسبی درباره وضعیت تولید امسال محصولات باغی گفت: طبق برآوردها امسال بیش از 20 میلیون تن انواع محصولات باغی در دو میلیون و 600 هزار هکتار تولید می شود و که 300 هزار هکتار آن مربوط به نهال ها و 10 هزار هکتار مربوط به کشت گلخانه‌ای است.

به گزارش ایرنا، نخستین نمایشگاه بین المللی باغبانی، گلخانه ها، نهاده ها و ماشین آلات و صنایع وابسته تهران با هدف عرضه تولیدات گیاهان دارویی، گیاهان زینتی، کشت بافتی، طراحی گلخانه ها، نهاده های کود، سم و بذر توسط شرکت های خصوصی داخلی و خارجی تا ششم آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های شهرداری تهران واقع در بوستان گفت و گو برگزار می شود.



خبرگزاری ایرنا