آغاز طرح سایزبندی مرغ به طور آزمایشی/ خرید مرغ سایز باید فرهنگ‌ سازی شود

  • 1395/09/06
  • 587 بازدید

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، گفت: طرح عرضه مرغ سایز به بازار از اول آذرماه آغاز شده و برای جلوگیری از فشار به تولیدکنندگان این امر تدریجی و به صورت آزمایشی انجام می‌شود.

مهدی یوسف خانی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان از آغاز طرح آزمایشی عرضه مرغ سایز به بازار خبر داد و اظهار کرد: مرغ سایز سالهاست که روانه بازار می‌شود ولی طرح آن به صورت فراگیر از اول آذرماه به طور آزمایشی آغاز شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی افزود: آغار این طرح به صورت آزمایشی به این دلیل است که در مراحل اولیه به مرغداران فشار زیادی وارد نشود و این امر بیشتر برای کنترل قیمت جوجه‌های یک روزه و جلوگیری از افزایش قیمت آن و همچنین برای فروش مرغ‌های درشت باقی مانده در مرغداری‌ها به صورت آزمایشی آغاز شده است.

وی اجرای طرح عرضه مرغ سایز در بازار را این‌گونه بیان کرد: از اول آذرماه مرغ‌های درشت که بیش از دو کیلو و 200 گرم وزن دارند به صورت خرده فروشی عرضه نمی‌شوند و لاشه‌ها در نایلون‌های بزرگ برای روانه در بازارهای صنعتی از جمله سوسیس و کالباس سازی‌ها در میدان ‌های اصلی از جمله میدان بهمن عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی اظهار کرد: اگر طرح فروش مرغ سایز به طور کامل و سریع آغاز شود باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد که از جمله آن می‌توان به افزایش قیمت جوجه یک روزه در پی کاهش سن و وزن کشتار مرغ اشاره کرد که خود دلیل گرانی مرغ خواهد شد.

یوسف خانی افزود: با کاهش سن مرغ برای کشتار، چون فضای مرغ‌داری‌ها به جوجه ی روزه بیشتری احتیاج پیدا می‌کند و در پی افزایش تقاضا باید به فکر تامین جوجه و جلوگیری از افزایش قیمت آن بود که اجرای طرح عرضه مرغ سایز به طور تدریجی و آزمایشی می‌تواند به تنظیم قیمت‌ها در بازار کمک کند.

وی وزن مرغ آماده کشتار را حداکثر دو کیلو 500 گرم اعلام کرد و گفت: مرغی که کشتار شده و برای عرضه آماده است باید بین یک کیلو 500 گرم تا 2 کیلو 200 گرم وزن داشته باشد تا برای مصرف خانوار مناسب باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با اشاره به فواید استفاده از مرغ سایز افزود: در بیشتر کشورهای جهان مرغ با وزن بیش از یک کیلو و 500 گرم را استفاده نمی‌کنند و بهترین زمان کشتار مرغ را بعد از 35 روز می‌دانند و این روال باید در ایران نیز فرهنگ‌ سازی شود و مردم باید با مضرات استفاده از مرغ درشت آشنا شوند.

یوسف‌ خانی در انتها خاطرنشان کرد: در صورت همکاری تولیدکنندگان، واحدهای صنفی، مردم و رسانه ها برای فرهنگ سازی استفاده از مرغ سایز و روشن شدن معایب استفاده از مرغ درشت امیدواریم این طرح به زودی قطعی شود و استفاده از مرغ سایز در بین مردم رواج پیدا کند.



خبرگزاری میزان