پرداخت 30 میلیارد تومان مطالبات چایکاران/ واردات چای آب رفت

  • 1395/09/11
  • 572 بازدید

رئیس سازمان چای گفت:با توجه به اقدامات حمایتی دولت یازدهم و افزایش تولید برگ سبز چای، در سال جاری 28 درصد نیاز کشور از طریق تولید داخل تامین می شود که با این وجود از خروج 150 میلیون دلار ارز جلوگیری می شود.

محمد ولی روزبهان رئیس سازمان چای در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از پرداخت 30 میلیارد تومانی مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: با توجه به افزایش 60 درصدی تولید برگ سبز چای در مقایسه با سال گذشته، سازمان برنامه و بودجه 30 میلیارد تومان باقی مانده قدرالسهم دولت را در چند روز گذشته به حساب سازمان چای واریز کرد که براساس آن 16 میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت و مابقی طی روزهای آتی به حساب آنها واریز خواهد شد.

وی از پرداخت 80 درصدی بهای برگ سبز چایکاران خبر داد و افزود: در سال جاری،مجموع بهای برگ سبز خریداری شده از چایکاران 234 میلیارد تومان بوده که حدود 179 میلیارد تومان آن پرداخت و مابقی پس از اخذ قدرالسهم کارخانجات تا اوایل زمستان به طور کامل به حساب چایکاران واریز خواهد شد.

روزبهان ادامه داد: تولید برگ سبز چای با افزایش 60 درصدی به نسبت سال گذشته از 87 هزار تن به 139 هزار تن و چای خشک تولیدی از 19 هزار و 600 تن به رقم 31 هزار تن رسیده است.

رئیس سازمان چای دلایل افزایش تولید برگ سبز چای را بدین شرح خواند و گفت: حمایت دولت در اجرای طرح به زراعی، پرداخت تسهیلات برای تغذیه مناسب گیاه، احیای باغات طی سال های گذشته در کنار نزولات جوی و شرایط مساعد آب و هوا افزایش تولید را رقم زد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اقدامات حمایتی دولت یازدهم و افزایش تولید برگ سبز چای، در سال 93 ، 13 درصد، 94، 18 درصد و سال جاری 28 درصد نیاز کشور از طریق تولید داخل تامین می شود که با این وجود از خروج 150 میلیون دلار ارز جلوگیری می شود.

روزبهان تصریح کرد: دولت در سال زراعی جدید به ازای هر هکتار 6 میلیون تومان تسهیلات به زراعی و برای هرس کف بر و کمر بر به ازای هر هکتار سه میلیون تومان تسهیلات بدون بهره و همچنین برای بهسازی و نوسازی کارخانه ها تسهیلات با کارمزد 4 درصد در نظر گرفته تا شاهد افزایش تولید در سال های آتی باشیم.



باشگاه خبرنگاران جوان