هشدار موسسه تحقیقات علوم شیلاتی به خطر انقراض 20گونه ماهی در خلیج فارس و دریای خزر

  • 1395/09/21
  • 772 بازدید

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از خطر انقراض 20 گونه ماهی در آبهای خلیج فارس و دریای خزر خبر داد و گفت: ذخایر آبزیان دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان سالیانه مورد ارزیابی قرار می گیرد تا در صورت کاهش ذخایر صید برخی گونه ها متوقف شود.

محمد پورکاظمی در حاشیه بازدید جمعی از خبرنگاران ملی از فرایند ارزیابی ذخایر آبزیان دریای خلیج فارس افزود: طبق بررسی های انجام شده بدلیل صید بی رویه ماهیان «حلوای سیاه، هامور، صبیتی و شانک» در دریای جنوب و ماهیان «سفید، کپور، کیلکا، ماهیان خاویاری و اردک ماهیان» در دریای خزر ذخایراین گونه ها به شدت کاهش یافته است.

وی درباره بازسازی ذخایر میگو نیز گفت: در سال های اخیر بدنبال بازسازی ذخایر بوده ایم تا آنها را از طریق تکثیر بیوتکنیک حفظ کنیم؛ البته در این زمینه موفقیت هایی کسب کرده ایم.

** 200 گونه آبزیان خلیج فارس تجاریند

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه بیش از یک هزار گونه انواع آبزیان در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان موجود است تصریح کرد: اکنون بیش از 200 گونه از این آبزیان تجاریند و بقیه در زنجیره غذایی یا تولیدات جانبی و یا تغذیه سایر ماهیان قرار دارند.

** ارزیابی سالیانه ذخایر دریایی 135 روز زمان می برد

این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی اظهارداشت: وضعیت ذخایر آبزیان آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر سالیانه 135 روز مورد ارزیابی کارشناسی قرار می گیرد که در این رصدها، تیم‌های تحقیقاتی در مناطق مختلف آبهای مذکور با صید انواع آبزیان وضعیت گونه ها را در بانک اطلاعاتی ثبت می کنند.

به گفته وی، ایستگاه های ارزیابی ذخایر دریای جنوب از گواتر تا بوشهر و دریای شمال از آستارا تا بندر ترکمن و همچنین ایستگاه های آب‌های سیستان و بلوچستان، غرب استان هرمزگان و بندر جاسک مورد بررسی قرار گرفته است و اکنون این ارزیابی در مناطق هرمزگان و قشم و پس از آن در بندر لنگه، بوشهر و منطقه خوزستان انجام خواهد شد.

به گفته وی، ارزیابی ذخایر آبهای خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر سالیانه بیش از 30 میلیارد ریال هزینه در بردارد.

وی ادامه داد: به طور متوسط میزان ذخایر در هر ایستگاه تحقیقاتی بین 400 هزار تا 2 میلیون تن برآورد می‌شود؛ همچنین در کنار آنها عمق آب،‌ آلودگی‌های موثر در آب و میزان کلروفیل در یک پروژه مشترک را بررسی می‌کنیم، زیرا پیش از این، اندازه‌گیری ذخیره آبزیان و مسائل زیست محیطی جداگانه انجام می‌شد.

** ایران رتبه اول تولید تجاری آبزیان حاشیه خلیج فارس

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان نیز گفت: در جنوب کشور سالیانه 540 هزار تن انواع آبزیان صید می شود؛ همین امر منجر شد رتبه اول صید و تولید در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس را کسب کند.

محمدصدیق مرتضوی با بیان اینکه ایران در صید گونه های مختلف آبزیان ممتاز است، افزود: اما رویکرد سازمان شیلات و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران، صید کمتر از آبهای خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر است اما به دنبال گسترش فعالیت های خود در بخش آبزی پروری (تکثیر و پرورش) هستیم.

وی اضافه کرد: در بحث آبزی پروری به دنبال توسعه پرورش ماهی در قفس در آبهای جنوب کشور هستیم البته در کنار آن برنامه صید پایدار برای اقتصادی بودن جامعه صیادی را نیز درنظر داریم.

وی، یکی از فعالیت های پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس را ارزیابی ذخایر کف زیان تجاری دانست و افزود: در اینجا، عملیات تورریزی انجام می شود؛ در این روش میزان ذخایر آبزیان موجود را به تفکیک «گونه« و «وزن» جداسازی و نمونه گیری می کنیم که مشخص می شود چه میزان کفزیان تجاری قابل صید است.

وی یادآورشد: به طور نمونه در هرمزگان سالیانه 65 هزار تن صید داریم که طبق برآوردهای ارزیابی ذخایر، این میزان سالیانه بین 10 تا 15 درصد اختلاف را نشان می دهد.

وی ارزیابی ذخایر آبزیان را مهم دانست و افزود: صید گونه های مختلف آبزیان باید به گونه ای مدیریت شود که نه فقط لطمه ای به ذخایر وارد نشود بلکه بتوانیم تنوع گونه ای آبزیان را در اکوسیستم حفظ کنیم.



خبرگزاری میزان