صدورحواله برای خرید هفت هزارتن از پرتقال های یخ زده باغداران مازندران

  • 1395/09/21
  • 502 بازدید

سخنگوی جهادکشاورزی مازندران گفت: در یک هفته اخیر برای خرید هفت هزارتن پرتقال های یخ زده از سوی شرکت تعاون روستایی حواله صادرشد.

مهدی خلیلی در گفت و گو با خبرنگارافزود : در این مدت واحدهای فراوری فعال در این استان افزون بر 2 هزار و 800 تن پرتقال یخ زده ( درجه 3) باغداران را خریداری کردند.

وی قیمت خرید پرتقال درجه سه را از باغداران درب کارخانه هر کیلوگرم پنج هزار و 500 ریال اعلام کرده است.

وی اضافه کرد : هم اکنون در مازندران سه واحد فراوری ، پرتقال های یخ زده را با همکاری جهادکشاورزی و تعاون روستایی استان خریداری می کنند.

به گفته وی با هماهنگی ایجاد شده یک واحد فراوری شهرستان چابکسر استان گیلان نیز برای خرید مرکبات باغداران این استان وارد عمل شد.

** ظرفیت پایین واحدهای فراوری علت اصلی کندی خرید

مدیرروابط عمومی جهادکشاورزی مازندران علت کندی خرید مرکبات یخ زده از سوی واحدهای فراوری مرکبات را ناشی از پایین بودن ظرفیت و مناسب نبودن تجهیزات این واحدها برای پرتقال تامسون اعلام کرد.

خلیلی افزود : واحدهای موجود متناسب با پرتقال های کوچک و آبدار غرب مازندران احداث شد و برای فراوری پرتقال تامسون باید این محصول خرد شده و سپس برای آبگیری آماده شود و زمانبر بودن این کار، تحویل مرکبات را با کندی مواجه کرد.

به گفته وی در شرایط فعلی این واحدها روزانه ظرفیت خرید 300 تا 400 تن پرتقال را در روز دارند.

** تعجیل باغداران مشکل اصلی

سخنگوی جهاد کشاورزی مازندران ترس باغداران از احتمال برگشت احتمالی سرما و یخبندان باعث شده تا آنها برای تحویل مرکبات تعجیل کنند و صف های طولانی در برابر واحدهای فراوری تشکیل شده است.

خلیلی افزود : همچنین برخی از باغداران محصول درجه یک و دوم خود را با قیمت مصوب به این واحدها تحویل می دهند که ضرر باغداران را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد : دولت دستور خرید تمام محصول مرکبات باغداران استان را در قالب درجه یک، دو و سه صادر کرد و باغداران برای فروش محصول عجله نکنند و تمام این محصول با قیمت مناسب خریداری می شود.

مازندران 110 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که پیش بینی می شود 2.5 میلیون تن مرکبات از این باغات برداشت شود و برف و یخبندان اوایل آذرماه به حدود 30 درصد از سردرختی ( پرتقال و نارنگی ) خسارت زد.

دولت تدبیر و امید برای جبران بخشی از خسارت های ناشی از برف و یخبندان دستور پرداخت سه هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت، خرید پرتقال درجه 3 با نرخ پنج هزار و 500 ریال و تمدید تسهیلات باغداران را صادر کرد.



خبرگزاری تسنیم