برداشت ۱۵ هزار و ۱۰۰ تن میگوی پرورشی / تلاش سازمان شیلات برای احیای سایت گواتر

  • 1395/09/22
  • 696 بازدید

تاکنون ۱۵ هزار و ۱۰۰ تن میگوی پرورشی از پنج استان تولیدکننده برداشت شده و پیش‌بینی می‌شود که پنج‌هزار تن دیگر نیز به این رقم افزوده شود.

مدیرکل دفتر میگوی سازمان شیلات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره میزان برداشت میگو در کشور گفت: از مجموع پنج استان تولیدکننده میگو تاکنون ۱۵ هزار و ۱۰۰ تن میگوی پرورشی برداشت شده است.

وحید معدنی افزود: حدود دوهزار و ۹۸۰ هکتار از اراضی استان هرمزگان به زیر کشت میگو رفته است که حدود یک‌هزار و ۱۷۰ هکتار آن برداشت شده و مابقی همچنان باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر میانگین یک‌ هزار و ۸۰۰ هکتار مزرعه برداشت‌ نشده را سه تن در نظر بگیریم، حدود پنج‌هزار تن دیگر به تولید کل کشور افزوده می‌شود و تولید حدود ۲۰ هزار تنی میگوی پرورشی در کشور تحقق خواهد یافت.

معدنی ادامه داد: استان هرمزگان دوبار کشت در سال دارد که تولیدکنندگان باید تا قبل از سرد شدن هوا یعنی ۱۵ دی‌ماه، برداشت را حتی با وزن‌های پایین انجام دهند تا به مشکل بیماری برخورد نکنند.


برنامه‌ ریزی برای شرایط جدید بیمه میگو به‌ زودی انجام می‌شود

مدیرکل دفتر میگوی سازمان شیلات ایران تصریح کرد: در بیمه مزارع میگو به‌ دلیل پرداخت نشدن مطالبات، استقبال چشمگیری نشد؛ به‌ویژه در استان بوشهر و هرمزگان به‌دلیل بالا بودن تعرفه‌ها، شرایط بیمه‌گری سخت بود.

وی یادآور شد: از آنجا که بیمه اجباری طیور وجود دارد، به‌ دنبال راهی بودیم که بتوانیم آن را در بخش میگو نیز اجرایی کنیم و از آنجا که پیدا کردن محمل قانونی به زمان نیاز دارد، در این راستا با مدیران بیمه برنامه‌ریزی انجام شد که برای هر بخش از مرحله تولید، سقف در نظر بگیریم و در این راستا برنامه‌ای نهایی شد و به دفتر برنامه‌ریزی و بودجه وزارت جهاد کشاورزی ارجاع شده که فردا قرار است نتایج بررسی‌ها با حضور مسئولان صندوق بیمه، سازمان شیلات و معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی بررسی شود.

معدنی تأکید کرد: امیدواریم که از این جلسه نتایج خوبی حاصل شود و میگو نیز مشمول تعهدات صندوق بیمه محصولات کشاورزی باشد.

سایت‌ های پرورش میگوی گواتر چابهار به روزهای اوج خود می‌رسد

مدیرکل دفتر میگوی سازمان شیلات ایران اظهار داشت: سازمان شیلات ایران همچنین در راستای احیای سایت میگوی گواتر در تلاش است که بودجه‌هایی را از منابع اعتباری مختلف و استانی صرف زیرساخت‌های لازم کند و در این راستا، مرمت و بازسازی، لایروبی کانال‌های آبرسان و... را در دستور کار دارد.

وی همچنین گفت: اگر وضعیت استخرهای پرورشی گواتر به روزهای اوجه خود برگردد، خواهیم توانست میزان تولید را به طرز چشمگیری افزایش دهیم.



خبرگراری ایانا