استفاده از ادوات نوین کشاورزی و آزمایش خاک رمز افزایش برداشت گندم/ برداشت ۱۶تن گندم در هکتار

  • 1395/09/24
  • 757 بازدید

تولیدکننده نمونه گندم گفت:‌ در سال‌های گذشته نهایتاً‌ 6 تن در هکتار گندم برداشت می‌کرد،م اما امسال به دلیل استفاده از ادوات کشاورزی نوین در مرحله کاشت و برداشت و همچنین استفاده از کودهای مناسب این رقم به 16 تن در هکتار رسید.

حسین نصیری که روز گذشته به عنوان گندم‌کار نمونه ملی در مراسم شکرگزاری برداشت محصول از دست رئیس‌جمهور لوح تقدیر دریافت کرد،‌ در مرود رمز موفقیتش در افزایش سطح برداشت گندم به خبرنگار فارس، گفت:‌ سه مرحله کاشت، داشت و برداشت در کشت گندم باید به صورت اصولی و درست انجام شود، تا محصول خوبی به ثمر نشیند، چرا که کوتاهی در هر یک از این مراحل به میزان ثمردهی آسیب می‌زند.

وی افزود: امسال برای نخستین بار از دستگاه نوتیلیج در کاشت استفاده کردم که کاشت بذر بدون خاک‌ورزی در این روش استفاده می‌شود، در حالی که در سال‌های قبل که به صورت خاک‌ورزی انجام می‌شد، تنها 6 تن برداشت گندم داشتم.

نصیری یکی دیگر از مزایای استفاده از این دستگاه را استفاده از کود کمتر و همچنین کوتاه شدن زمان برداشت عنوان کرد و افزود:‌ همچنین هزینه‌های ما در بخش کاشت کاهش یافته و می‌توانیم آن را در مراحل بعدی هزینه کنیم.

گندمکار نمونه کشوری همچنین گفت: آزمایش خاک و شناسایی کمبودهای موجود در خاک کشاورزی نیز سبب شد، تا کودهای متناسب را استفاده کنیم.

وی همچنین یکی دیگر از عوامل رمز موفقیتش در افزایش تولید محصول مرغوب را در بخش برداشت عنوان کرد و گفت: در برداشت از دستگاهی استفاده کردیم که ریزش گندم آن کمتر بوده و به نوعی هدررفت را کاهش داده است.

نصیری در مورد نرخ خرید تضمینی سال 96، که اخیراً 2 درصد اعلام شده گفت:‌ این رقم برای کشاورز تأثیر چندانی ندارد و بدتر آنکه دولت در خرید تضمینی باید لااقل پول کشاورز را بین 20 روز تا یکماه بدهد، اما امسال پرداخت‌ پول گندم تا سه ماه هم طول کشید که کشاورز را با مشکل مواجه می‌کند



خبرگزاری فارس