کشاورزی دانش‌ بنیان در مسیر امنیت غذایی محقق می شود

  • 1395/09/30
  • 1190 بازدید

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری تاکید کرد : دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی در مسیر امنیت غذایی مهم است.

محمد فرهادی در مراسم رونمایی از تحقیقات برتر حوزه کشاورزی به مناسبت هفته پژوهش در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد ، گفت : مسئولیت محققان بخش کشاورزی برای کمک به تأمین امنیت غذایی در کشور زیاد است و بخش کشاورزی باید علاوه بر کاهش فقر و بهبود امنیت غذایی پایداری اکوسیستم‌ های طبیعی را برعهده دارد.

وی با اشاره به تغییر اقلیم و کاهش منابع آبی کشور گفت : افزایش جمعیت همراه با تقاضا برای غذای باکیفیت‌ تر کار را دشوار کرده است وباید به سمت دانش‌ بنیان کردن بخش کشاورزی حرکت کنیم و توجه به چالش‌ ها و پایداری اکوسیستم‌ های طبیعی ،منابع آب، خاک، هوا و ذخایر ژنتیکی نیز مهم است.

فرهادی با تاکید بر افزایش بهره‌ وری اب گفت: باید به عوامل مؤثری چون فرسایش خاک،‌ شور شدن و کاهش مواد آلی و همچنین روند گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی پیش‌ رو توجه ویژه کنیم و سیاستگذاران کشور نیز در دولت و مجلس باید به عوامل مؤثر دیگری از جمله سرمایه، بازار، افزایش ضریب تکنولوژی و نیروی ماهر در کنار این موارد برای توسعه بخش کشاورزی توجه کنند.

وی گفت: از دیگر برنامه‌های دولت در وزارت علوم بازنگری و به روز کردن برنامه‌ های درسی گرایش‌های مطرح کشاورزی است که این بازنگری با محوریت 10 دانشگاه اصلی کشور انجام شده و برای نخستین بار برای این بازنگری از ظرفیت‌ های 15 مؤسسه تحقیقاتی و انجمن‌های علمی استفاده شده است.

وزیر علوم همچنین از ایجاد گرایش جدیدی با عنوان تولید محصولات گلخانه‌ای در مقطع کارشناسی ارشد حوزه باغبانی خبر داد و گفت: با توجه به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی ، رشته توسعه کشت گلخانه‌ای در برنامه ششم تدوین و تصو ب شده است.



خبرگزاری صداوسیما