تولید میگوی پرورشی درکشور به 40 هزارتن رسید

  • 1395/10/05
  • 711 بازدید

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی ایران : تولید میگوی پرورشی تا پایان برنامه ششم توسعه سالانه به 40 هزار تن خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ علی اکبر خدایی در گفتگو اظهار داشت : تمام فعالیت های تولید و پرورش میگو در بخش خصوصی انجام می شود و سازمان شیلات در بخش تامین بچه ماهی و نه در بخش تامین غذا و همچنین در تامین وام مورد نیاز برای پرورش دهندگان اقدامی نمی کند.

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی ایران گفت: علاقه مندی بخش خصوصی به پرورش میگو روز به روز در حال افزایش است.

وی ادامه دادد: می توان تولید سالانه میگوی پرورشی را علاوه بر توسعه کمی و افزایش مزارع پرورشی با توسعه کیفی نیز افزایش داد.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران اعلام کرد : پیش بینی می شود تولید میگوی پرورشی در سال آینده حداقل به رقم 25 هزار تن برسد.

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی ایران اظهار داشت : حتی این امکان نیز وجود خواهد داشت که بتوان تولید سالانه میگو را در پایان برنامه ششم توسعه به 50 هزار تن رساند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون هشت هزار هکتار مزرعه پرورش میگو در کشور بهره برداری می شود ، گفت : شش هزار هکتار مزرعه پرورش میگو نیز در استان های دیگر وجود دارد که استفاده نمی شود.

خدایی گفت : چهار هزار هکتار از این مزارع بدون استفاده در چابهار و آبادان و دو هزار هکتار ظرفیت خالی نیز در استان های هرمزگان و بوشهر وجود دارند.
وی اظهار داشت : بدون شک سال آینده 10 هزار هکتار مزرعه پرورش میگو در کشور زیرکشت خواهد رفت.

وی درباره افزایش راندمان تولید بدون افزایش تعداد مزارع زیرکشت نیز گفت: برخی از پرورش دهندگان نسبت به تولید میگو به روش تایلندی اقدام کرده اند.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان افزود: در این روش تولید میگو در هر هکتار از سه تن به 20 تن افزایش یافته است که بسیار قابل توجه است.

وی گفت : با استفاده از این روش عمق استخرها افزایش می یابد و کف استخر نیز با استفاده از پوشش پلاستیکی پوشیده می شود.

خدایی خاطرنشان کرد : امکان افزایش تولید میگو تا 50 هزار تن در سال نیز وجود دارد مگر اینکه شرایط بازار برای فروش مناسب نباشد که تولید بیشتر متوقف شد؛ چون در شرایطی که بازار مناسب برای فروش وجود نداشته باشد تولید بیشتر توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگو درباره وضع تولید میگوی امسال گفت: امسال به دلیل شیوع بیماری در مزارع استان های بوشهر و خوزستان انتظار پرورش دهندگان از مجموع تولید میگو برآورده نشد.

وی گفت : اما با کنترل و مدیریت بیماری امسال شاهد تلفات بسیار کمتری در مقایسه با پارسال در بوشهر و خوزستان بودیم.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان، با اشاره به اینکه هنوز برداشت میگوی پرورشی به اتمام نرسیده است ، تاکید کرد : با این وجود پیش بینی افزایش حداقل دو هزار تنی در تولید میگوی امسال در مقایسه با سال گذشته را خواهیم داشت.

خدایی اظهار داشت : تولید 20 هزار تن میگوی پرورشی در سال جاری پیش بینی می شود که این رقم در سال گذشته 18 هزار تن بوده است.



خبرگزاری صداوسیما