وعده جدید برای تعیین تکلیف استاندارد آبلیمو

  • 1395/10/06
  • 1003 بازدید

معاون اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از تعیین تکلیف استاندارد جدید آبلیمو طی یک‌ماه آینده خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز،سمیره صباح، در گفت‌ وگو از آغاز دور دوم نمونه‌ گیری ازخط تولید کارخانه‌ های شناسنامه‌ دار تولید آبلیمو برای تدوین استاندارد جدید این ماده غذایی خبر داد.رئیــس ســازمان غــذا و دارو 16مهرماه سال گذشته وعده داده بود که ظرف یک‌ ماه آینده تکلیف آبلیموهای تقلبی را روشــن کند؛ اما با گذشت بیش از 425روز از پایان ضرب‌الاجل اعلامی، وعده جدیدی برای تعیین تکلیف آبلیموهای تقلبی داده شد. طبق اظهارات سمیره صباح، قرار شده با حضور کارشناسان وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد، نمونه‌ هایی از آبلیمو در خط تولید کارخانه‌ های شناسنامه‌ دار گرفته شده و استاندارد این ماده بر این اساس تعیین شود.

این مقام مسئول در سازمان غذاودارو می‌گوید: دور نخست نمونه‌ گیری‌ها از سال گذشته آغاز شده و نمونه‌ ها مورد ارزیابی قرار گرفته و اکنون دور دوم نمونه‌ گیری آغاز شده است و تا یک‌ماه آینده دراین زمینه تعیین تکلیف نهایی صورت می‌گیرد و پس از مشخص شدن نتایج آزمایشات استاندارد جدید تدوین، تهیه و ابلاغ ‌می‌شود. همچنین تهیه پروتکل نمونه‌ برداری هم از آبلیموی طبیعی جهت بازبینی و تجدید نظر استاندارد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. صباح همچنین درباره تعیین تکلیف قطعی آبلیموها، با بیان اینکه نظــارت این ســازمان بر تولیدکنندگان مستمر است، گفت: دســتگاه‌های نظارتی مدام در حال جنگ با کسانی هستند که می‌خواهند از نظارت فرار کنند. وی برخی استانداردهای اجباری موجود در صنایع غذایی را نادرست می‌داند و می‌گوید مراجع نظارتی وظیفه دارند باید و نبایدهای بهداشــتی را به صنایع غذایی تکلیف کنند و بقیه را به آنها بسپارند.

آبلیمو در پیچ و خم استاندارد

پیش از این نیز تدوین استاندارد جدید آبلیمو در اردیبهشت‌ ماه از سوی معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد که گفته بود استاندارد جدید آبلیمو طی دو تا سه‌ ماه آینده تدوین خواهد شد مطرح شده بود. وحید مرندی‌مقدم گفته بود: استانداردهای جدید با هدف اصالت سنجی مواداولیه موجود در فرآورده‌های غذایی تدوین می‌شوند.

پاسکاری آبلیمو بین سازمان‌های استاندارد و غذاودارو

استاندارد جدید آبلیمو اجباری خواهد بود و با تدوین این استاندارد، استاندارد قبلی باطل خواهد شد. معاون سازمان استاندارد در واکنش به انتقادات مطرح‌ شده از سوی وزارت بهداشت در مورد کم کاری سازمان استاندارد در تدوین استاندارد آبلیمو نیز گفت: وزارت بهداشت مسئول این نیست که بگوید ما در کارمان تأخیر داشتیم یا خیر، زمانی برای این کار تعیین نشده بود که حالا بگویند ما تأخیر داشته‌ایم.

معاون رئیس سازمان استاندارد افزود: کنترل و نظارت اجرای استانداردها در فرآورده‌های مشمول استانداردهای اجباری به‌عهده سازمان استاندارد است و در عین حال، سازمان غذا و دارو نیز کنترل‌هایی را انجام می‌دهد.همچنین قرار بود سازمان غذا و دارو اطلاعاتی را در زمینه تدوین استاندارد آبلیمو به ما ارائه کند که تاکنون اطلاعاتی ارائه نشده و گزارش جدیدی برای ما ارسال نشده است. نیره پیروزبخت رئیس ســازمان استاندارد نیز بارها گفته کــه ســازمان تحــت امرش استانداردهای سختگیرانه‌ای را برای آبلیمو اعمال می‌کند و 4بار این استانداردها را تغییر داده و هربار سختگیری بیشتری اعمال کرده است.



سلامت نیوز