تامین 99 درصدی نخودچی در ممقان/ تبلور اقتصاد مقاومتی با طعم دار کردن نخودچی‌ها

  • 1395/10/08
  • 878 بازدید

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان تامین 99 درصدی نخودچی کشور از شهر ممقان گفت: نخودپزی در ممقان به اصلی‌ترین راه کسب درآمد مردم تبدیل شده و این صنعت نقش به‌ سزایی در اشتغالزایی در بین افراد داشته است.

به گزارش خبرگزاری میزان، ممقان، شهری با جمعیت حدود 15 هزار نفر از توابع استان آذربایجان شرقی حدود نیم‌ قرن است که صنعت نخودپزی کشور را به خود اختصاص داده است.

بیشتر افراد شهر ممقان به صنعت نخودپزی مشغول شده‌اند و با اشتغالزایی بالا در این بخش به شهر اقتصاد مقاومتی مشهور شده است.

گسترش این صنعت در بین افراد شهر و کسب درآمد از فرآوری نخود برخی از تولیدکنندگان را به این فکر انداخت که دستگاه‌های فرآوری نخود را طراحی و تولید کنند که در این مورد موفقیت‌ های بسیاری را کسب کرده‌اند.

رضایی یکی از تولیدکنندگان نخودچی در ممقان با اشاره به صادرات سالانه حدود 100 میلیون دلاری نخودچی به کشورهای مختلف جهان به خبرنگار میزان گفت: تولید سالانه نخودچی باتوجه به تولید نخود در کشور بیش از 220 هزار تن است که 60 درصد آن به کشورهای همسایه و حتی آمریکای جنوبی صادر می‌شود.

این تولید کننده با بیان اینکه تمام مراحل فرآوری نخود با دستگاه‌های ساخت داخل تولید می‌شود گفت: در سال 1353یک ریخته گر اولین دستگاه ابتدایی را برای فرآوری نخود در ممقان تولید کرد و این صنعت روزبه روز در این شهر پیشرفت کرد.

رضایی افزود: تولید نخودچی در این شهر تا جایی پیشرفت داشته که درحال حاضر بیشتر مردم شهر این حرفه را برای کسب درآمد و امرار معاش انتخاب کرده‌اند و با توجه به صادرات حجم بالای این فرآورده، درآمد خوبی نصیب خود می‌کنند.

رضایی افزود: تولید نخودچی در ممقان باتوجه به ذائقه مردم تغییرات مثبتی داشته به گونه‌ای که مدتی است تولید نخودچی با طعم‌های مختلف از جمله شکلاتی و وانیلی در بین تولیدکنندگان ممقان رواج پیدا کرده و این نخودچی‌های طعم‌دار در پی افزایش ارزش افزوده، سود بالایی را به واسطه طرفداران خارجی محصول به همراه داشته است.

در همین راستا مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در خصوص قیمت نخودچی در بازار و جایگاه شهر ممقان در تولید این فرآورده گفت: قیمت نخودچی در کشور مانند دیگر محصولات کشاورزی به میزان عرضه و تقاضا ارتباط دارد و باتوجه به کاهش تولید نخود در کشور در پی کاهش منابع آبی، با افزایش قیمت نسبت به اوایل سال جاری روبرو شده است.

وی افزود: با توجه به خودکفایی در تولید ماشین آلات فرآوری نخود، تولید این محصول به طور کامل در داخل کشور انجام می‌شود و صادرات آن ارز قابل توجهی وارد کشور می‌کند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان تامین 99 درصدی نخودچی کشور از شهر ممقان گفت: بیشتر مردم در ممقان به کار نخودپزی مشغول هستند و این صنعت در این شهر به اصلی‌ ترین راه کسب درآمد مردم تبدیل شده است.



خبرگزاری میزان