بازار گرم داخلی برای خرما در مقابل بازار سرد صادراتی

  • 1395/10/12
  • 779 بازدید

قیمت خرمای فله‌ای صادرشده در بازارهای بزرگ‌ ترین مشتریان خرمای ایران همچون روسیه، کمتر از قیمت آن در داخل کشور و حتی شهر تهران است.

دبیرکل انجمن خرمای ایران در گفت‌ وگو با خبرنگار ایانا، بازار داخلی خرمای ایران را گرم‌ تر از بازار صادراتی توصیف کرد و گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم خرمای ایران در بازار داخلی، هشت تا ۱۰ هزار تومان است، در حالی که این محصول در کشورهای مقصد صادراتی، کمتر از دو دلار به فروش می‌رسد.

علی‌اصغر موسوی با بیان اینکه صادرات خرما برای تجار فقط بهانه‌ای برای برخورداری از ارز مبادله‌ای و واردات کالاهای پرسود است، افزود: صادرات خرما برای تجار سودی ندارد و آنها به این بهانه می‌توانند از ارز مبادله‌ای برخوردار شوند و اجازه واردات کالاهای پرسود دیگر را از کشور مبداء به‌ دست آورند.

وی در پاسخ به این پرسش ایانا که چرا خرمای کشور در بسته‌ بندی‌های مناسب صادر نمی‌شود تا با قیمت مناسب‌ تری در بازار جهانی به فروش برسد، بیان کرد: تا دهه ۷۰، خرمای ایران در بسته‌ های مناسب صادراتی با وزن ۲۲۷ تا ۲۵۰ گرمی (نیم پوند) عرضه می‌شد؛ در آن زمان قیمت تمام‌ شده برای هر بسته خرما در داخل ۲۰ تا ۲۵ سنت بود و در بازار جهانی به قیمت دو تا ۲,۵ دلار به فروش می‌رسید، به این ترتیب صادرات در بسته‌ بندی‌ های صادراتی برای ایران سودآور بود.

دبیرکل انجمن خرمای ایران ادامه داد: اما در حال حاضر عرضه خرما به شکل بسته‌ های مناسب صادراتی برای کشور بیش از پنج دلار تمام می‌شود؛ در حالی که قیمت جهانی آن به‌ دلیل استفاده کشورهای تولیدکننده این محصول از تکنولوژی و فناوری‌های جدید به زیر یک تا ۱,۵ دلار کاهش یافته است.

موسوی با اشاره به افزایش قیمت دلار در سال‌های اخیر، عنوان کرد: افزایش قیمت دلار هزینه تولید را افزایش داده است؛ به‌ طوری که تنها هزینه حمل و نقل طی این سال‌ها، ۱۷۵ برابر افزایش یافته است.

به گفته وی، هم‌ اکنون میزان تولید خرما در کشور بیش از ۱۰۰ هزار تن است که از این میزان حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تن آن در داخل مصرف و ۸۰ هزار تن آن صادر می‌شود و کشور با مازاد ۴۵۰ هزار تن تولید روبه‌ رو است.



خبرگزاری ایانا