ایران در تولید بذر پنج محصول اساسی خودکفا شد

  • 1395/10/14
  • 657 بازدید

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی گفت: در زمینه تولید بیشتر بذرهای اساسی همچون گندم، جو ،پنبه، ذرت و برنج به خودکفایی کامل دست یافته ایم و محققان با جدیت برای قطع وابستگی به واردات دیگر بذرها کار می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اسکندر زند درباره خودکفایی کشور در تولید گندم افزود: 15 درصد خودکفایی در تولید گندم به نوع بذری که استفاده شد، بستگی داشت.

به گفته وی، طبق برآوردهای صورت گرفته در سه سال گذشته از محل استفاده از بذور کیفی نزدیک به 12 هزار میلیارد ریال صرفه جویی شد.

زند اعلام کرد امسال برای نخستین بار نزدیک به 500 هزارتن بذر گواهی شده کیفی به کشاورزان تحویل شد.

وی افزود: تلاش کشاورزان نمونه کشور برای دستیابی به تولید سه برابری بخش زراعی و 6 برابری بخش باغبانی نسبت به متوسط ملی نشان می دهد گام های خوبی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته شده است.

** دستیابی به تولید 117 میلیون تنی محصولات کشاورزی در قالب اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی گفت: بر پایه برنامه اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی در سه سال گذشته تولید محصولات از 93 میلیون تن به 117 میلیون تن رسید.

وی تصریح کرد: امسال 118 تولید کننده برتر ما در تمامی بخش های مختلف زراعی، باغبانی ، دام و طیور، آبزیان، تولیدی ، فناوری، شرکت های دانش بنیان و بخش های بازرگانی و سرمایه گذاری بودند که توانستند با استفاده از بذر مرغوب، بهره گیری از آب باران و کاهش مصرف آب تولیدات خود را به شکل چشمگیری افزایش دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش تحقیقات، افزایش تولید در واحد سطح، کاهش مصرف آب، سلامت و کیفیت تولید، انتقال و آموزش دانش و استفاده از فناوری های نوین را از معیارهای انتخاب تولیدکنندگان و پژوهشگران برتر عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در نخستین جشنواره ملی کشاورزان ایران و سی یکمین دوره انتخاب و معرفی کشاورزان برتر از 118 نفر کشاورز و پژوهشگر برتر تجلیل شد.

ارج نهادن به تلاش تولیدکنندگان و روستاییان، ایجاد انگیزه و رقابت سالم بین تولید کنندگان کشاورزی و تشویق آنان، معرفی الگوی عملی و قابل اعتماد جامعه کشاورزی و روستاییان و عشایر و تقویت تعامل بین تولیدکنندگان و پژوهشگران و فناوران عرصه کشاورزی از اهداف برپایی این جشنواره است.



خبرگزاری ایرنا