حمایت از کشاورزان و برنامه ریزی بلند مدت لازمه تحقق امنیت غذایی در کشور

  • 1395/10/16
  • 830 بازدید

یک کارشناس کشاورزی معتقد است برای تحقق امنیت غذایی باید علاوه بر حمایت مناسب از کشاورزان، برنامه ریزی دراز مدت تدوین شود.

شیر محمدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگارگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: برای تامین امنیت غذایی باید حمایت همه جانبه دولت از بخش کشاورزی صورت بگیرد که تحقق این امر نیاز به سیاستگذاری های کلان و ارائه بسته های اقتصادی و سیاسی مقرون به صرفه از سوی سازمان های ذی ربط دارد.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به درآمد عمده کشور از نفت و لزوم توسعه صادرات غیر نفتی تصریح کرد: سال های اخیر از فروش محصولات کشاورزی درآمد مطلوبی بدست آمد اما به دلیل نبود برنامه منظم و دقیق، دارایی ها صرف واردات بی رویه محصولات بی کیفیت شده است.

وی ضمن بیان اینکه در برخی موارد حمایت دولت از بخش کشاورزی فقط در حد کلام باقی می ماند عنوان کرد: محصولات کشاورزی در معرض بلایای طبیعی بوده و گاه از بین می رود اما در مقابل بیمه مبلغ ناچیزی را پرداخت می کند که این نشان از حمایت اندک از کشاورزان است.

شیرمحمدی تصریح کرد: دولت ضمن حمایت از کشاورزان باید با شناخت از میزان و نوع نیاز مردم و همچنین آگاهی از ظرفیت و فرآیند چگونگی تولید اقدام به تحقق امنیت غذایی کشور کند.

وی در پایان با اشاره به ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از وضعیت فعلی بخش کشاورزی تاکید کرد: تحقق امنیت غذایی نیازمند تنظیم برنامه ای دقیق در بازه های زمانی مختلف است.



باشگاه خبرنگاران جوان