نیاز به واردات برای تامین برخی اقلام در بازار/ برای شب عید مشکلی نخواهیم داشت

  • 1395/11/09
  • 607 بازدید

احمدی گفت: برای تامین بازار و نیاز مصرف کننده نیاز به واردات کنترل شده و قانونی برخی از اقلام به کشور است.

مصطفی احمدی رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان در خصوص کمبود برخی اقلام خشکبار در کشور گفت: عمده محصولات خشکبار تولید شده در بازار عرضه شده و بخش دیگری از آن نیز صادر می شود اما بدلیل عدم ظرفیت های لازم برای تولید داخلی فندق و بادام هندی نیازمند واردات این محصولات برای تامین بازار هستیم.

وی با بیان اینکه از اواسط خرداد تا بهمن ماه از طریق نامه نگاری و اطلاع رسانی سازمان های ذیربط را از نیاز عرضه ی این دو محصول برای تامین بازار شب عید آگاه می سازیم، تصریح کرد: بی توجهی ها و بی برنامه گی های موجود سبب واردات بی رویه و مهیا شدن شرایط سواستفاده سودگران در این سالها شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: فندق و بادام هندی به صورت فله ای و در بسته بندی های نامناسب و غیر بهداشتی که فاقد کنترل کیفی هستند عرضه می شود که این امر موجب به مخاطره انداختن سلامت مردم می شود که در نهایت دستگاه های نظارتی به جای نظارت بر واردات کنترل شده این اقلام، اقدام به جلوگیری از فعالیت خرده فروشانی می کنند که به عرضه این محصولات مشغول هستند.

احمدی با اشاره به این که اکثر کارشناسان اتاق اصناف و وزارت صنعت و معدن، تجارت با واردات کنترل شده ی این محصولات موافقت کرده اند، افزود: جهاد کشاورزی با واردات این محصولات که سبب متضرر شدن کشاورزان می شود مخالفت می کند اما واردات محصولی که تولید آن شرایط اقلیمی خاص و صرف هزینه را در بردارد، میتواند شرایط مطلوبی را برای کنترل بازار بوجود آورد.

وی با اشاره به صادرات بخش زیادی از تولیدات داخلی به سبب داشتن کیفیت مطلوب تصریح کرد: کارشناسان اتحادیه با ارائه طرحی به سازمان های ذیربط مبنی بر واردات فندق و بادام هندی در قبال صادرات تولیدات داخلی که رشد اقتصادی کشاورزان را دربر دارند رفته اند که البته هنوز نتیجه حاصل نشده است.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان در ارتباط با نزدیک شدن به بازار شب عید گفت: قیمت آجیل و خشکبار متاثر از میزان عرضه تقاضا در کشور خواهد بود و به جهت اینکه این محصولات برای قیمت گذاری نیاز به مشاهده خواهند داشت نمی توان قیمت مصوبی برای آن تامین کرد اما سازمان تعزیرات با متخلفینی که بیش از 10 درصد سود خرده فروشی و تولید را دریافت می کنند برخورد قانونی خواهد داشت.

مصطفی احمدی در پایان اظهار کرد: برای تامین بازار شب عید به غیر از اقلام وارداتی مشکلی نخواهد بود.



خبرانلاین