تولید پایدار ضامن خودکفایی و امنیت غذایی در کشور

  • 1395/11/13
  • 901 بازدید

براساس گزارش سازمان خواروبار جهانی "فائو" ایران با تولید 14 میلیون تن گندم به رتبه یازدهم جهان در این زمینه دست یافت.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما ؛ خود اتکایی در تولید گندم جمهوری اسلامی ایران را در ردیف صادرکنندگان گندم در جهان قرارداد.

براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار سه میلیون تن گندم دوروم و نرم با کیفیت بالا به بازارهای منطقه و کشورهای اروپایی صادر می شود.
با صادرات گندم شاهد 600 میلیون دلار ارزآوری خواهیم بود.

ارتقای رتبه جهانی ایران در تولید گندم و خوداتکایی در این محصول درحالی اتفاق افتاد که سطح زیرکشت گندم از 6 میلیون و 500 هزار هکتار به 6 میلیون و 100 هزار هکتار کاهش یافت.

در پی کاهش منابع آب مسئولان برای پایداری در تولید و تامین نیاز کشور به گندم با اجرای طرح های نوین آبیاری و تجهیز مزارع به روش آبیاری تیپ (نواری) موفق شدند باوجود کاهش سطح زیرکشت و کاهش منابع آب بیشترین عملکرد تولید را در واحد سطح ایجاد کنند.

توزیع بذرهای جدید اصلاح شده که به انواع آفات و بیماری ها و تغییرات آب و هوایی مقاومند از مهمترین علل افزایش تولید در گندم دیم است.

توسعه مکانیزاسیون و توزیع به موقع نهاده های کود و سموم با رعایت استانداردهای بین المللی از دیگر عوامل خودکفایی در تولید گندم است.

چغندرقند دیگر محصول راهبردی در کشور است که با اجرای روش های مدیریت تولید به ویژه مدیریت مصرف آب و انتقال فصل کشت از بهار به پاییز تولید قابل توجهی داشته است.

براساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی امسال 6 میلیون تن چغندرقند در کشور تولید شد که در نتیجه آن یک میلیون و 500 هزار تن شکر در کارخانجات استحصال شد.

میزان مصرف سرانه شکر در کشور 2 میلیون و 500 هزار تن است که باتوجه به تامین بخش عمده نیاز این محصول در داخل میزان واردات از حدود 2 میلیون تن به 600 هزار تن کاهش یافت.

بنابراین با اجرای طرح های مدیریت راهبردی و انتقال زمان کشت این محصول و استفاده از روش های نوین آبیاری شاهد رشد 120 درصدی در تولید چغندرقند در کشور هستیم.

دانه های روغنی از جمله محصولات راهبردی است که با وجود تدوین برنامه توسعه 10 ساله تولید این محصول با چالش هایی همراه است.

میزان تولید دانه روغنی کلزا در کشور هم اکنون با وجود اجرای برنامه های حمایتی از کشاورزان از 46 هزار تن به 75 هزار تن افزایش یافته است و براساس گزارش های موجود مجموع تولید تمام محصولات دانه های روغنی آفتابگردان، کنجد، سویا، کلزا به 200 هزار تن رسید.

گرچه برای خودکفایی در تولید دانه های روغنی به زمان زیادی نیاز است اما میزان تولید و سطح زیرکشت نشان دهنده رشد 400 درصدی تولید این محصولات راهبردی است.

برنج به عنوان غذای اصلی کشور جزو محصولات راهبردی است اما اجرای طرح های خودکفایی به علت کاهش منابع آب با چالش مواجه است.

به همین منظور مسئولان جهادکشاورزی برای مصرف بهینه آب و افزایش میانگین عملکرد تولید سطح زیرکشت محصول برنج به استان های شمالی محدود شد.

مسئولان سطح زیرکشت برنج را از 560 هزار هکتار به 340 هزار هکتار کاهش دادند اما با این وجود شاهد افزایش 100 هزار تنی تولید برنج در مقایسه با چهار سال گذشته بودیم به طوری که میزان تولید برنج به یک میلیون و 700 هزار تن رسید.

آمار و ارقام افزایش تولید نشان می دهد ظرفیت ها و امکانات تولید محصولات کشاورزی برای ادامه روند اجرای طرح های خودکفایی شناسایی شده است.

بنابراین با شناخت این امکانات و ظرفیت ها و بکارگیری روش های علمی به منظور افزایش بهره وری، قطعا خوداتکایی در تولید محصولات اساسی و افزایش ضریب امنیت غذایی در کشور محقق خواهد شد.



خبرگزاری صداوسیما