صادرات زرشک به 30 کشور جهان / آلمان بزرگترین طرفدار زرشک ایرانی

  • 1395/11/14
  • 604 بازدید

براساس آمار گمرک در 9 ماهه نخست سال جاری، بیش از 248 تن زرشک تازه به کشورهای مختلف جهان صادر شده است.

لازم به ذکر است صادرات این حجم زرشک تازه ، یک میلیون و 580 هزار و 24 دلار، ارز وارد کشور کرده است.

همچنین ارزش ریالی این میزان صادرات به کشورهای مختلف جهان، بیش از 49 میلیارد ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

گفتنی است زرشک تازه به 30 کشور جهان از جمله اتریش، استرالیا، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایالات متحده آمریکا، بلژیک، شیلی، کانادا، نیوزیلند و هلند صادر شده و در این بین آلمان بزرگترین خریدار زرشک از ایران بوده است.

چندی پیش رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زرشک با بیان اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زرشک در جهان است گفت: با وجود تولید بالای زرشک، سهم کمی از صادرات را به کشورهای مختلف داریم و دلیل آن ناشناخته بودن خواص این محصول با ارزش در بین مردم جهان است.

احتشام با اشاره به اینکه ایران سهم کمی از صادرات زرشک به کشورهای جهان دارد، اظهار کرد: زرشک باتوجه به اینکه خواص دارویی بسیاری دارد، اما مردم جهان شناخت کمی در خصوص این محصول دارند و همین امر باعث کم بودن تقاضا برای خرید این محصول و کم‌رنگ بودن صادرات آن شده است.

وی افزود: حجم اعظم تولید زرشک در کشور مصرف می‌شود که اگر بازار جهانی برای صادرات این محصول رونق پیدا کند و مردم جهان با خواص این محصول ارزشمند آشنا شوند، صادرات این محصول برای کشور صرفه اقتصادی بالایی خواهد داشت.

گفتنی است باتوجه به امکانات جغرافیایی کشور در تولید زرشک و امکان گسترش زمین‌های کشت این محصول در مناطق گرمسیری، می‌توان در تولید و صادرات این محصول حرف اول و بازار جهانی این محصول را در دست گرفت.



خبرگزاری میزان