32 هزارتن پیاز درانبارهای خراسان شمالی/ کشاورزان درانتظار کمک مسئولان

  • 1395/11/15
  • 567 بازدید

32 هزار تن پیاز کشاورزان خراسان شمالی اکنون در انبارها نگهداری می شود که به گفته کشاورزان این میزان محصول به علت نبود بازار فروش در حال فاسد شدن است و اگر مسئولان چاره اندیشی نکنند سرمایه آن ها از بین می رود.

نرخ محصولات کشاورزی بخصوص پیاز در سال جاری با افت مواجه شده است در حالی که کشاورزان به امید افزایش قیمت، تولیدات خود را در انبارها ذخیره کرده اند اما، هم اکنون علاوه بر پایین آمدن قیمت با نبود بازار نیز مواجه شده اند.

هر ساله شاهد هستیم که مشکلاتی نظیر نبود مدیریت صحیح در بازاریابی و نحوه فروش آن، حمل و نقل و همچنین دلال بازی ها، کشاورزان خراسان شمالی را در تنگنای جدی معیشتی قرار می دهد.

نوسانات بازار در بخش محصولات کشاورزی ضرر و زیان های زیادی را به کشاورزان وارد می کند و امسال این مشکل در خراسان شمالی گریبان گیر پیازکاران شده است.

افزایش بی رویه هزینه های تولید، سم و کود و کارگر و سایر نهاده های تولید از یک سو و سر رسید اقساط وام های کشاورزان از سوی دیگر کشاورزی را با مشکلات بیشتری مواجه کرده این درحالی است که پایه اقتصاد در این استان کشاورزی محسوب می شود و با توجه به اینکه بهترین محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود اما پس از سال ها هنوز مشکلات متعدد کشاورزان در پس بی برنامه گی ها پا برجا مانده است.

کشاورزان خراسان شمالی هر سال حدود 2 میلیون و 500 هزار تن انواع محصول را تولید می کنند اما همین که زمان برداشت محصول می رسد سر و کله دلالان که اکثرا غیربومی هم هستند پیدا می شود و بر محصولات کشاورزان چوب حراج می زنند و هم اکنون به گونه ای شاهد دپو شدن محصول پیاز کشاورزان این استان در بسیاری از انبارها هستیم که این خود موجب دغدغه و نگرانی بیشتر کشاورزان شده است.

یکی از کشاورزان این استان می گوید: هم اکنون قیمت تضمینی که دولت برای هر کیلوگرم پیاز در مزارع مصوب کرده 2 هزار و 640 ریال است در حالیکه همین محصول که از کیفیت بسیار بالاتری نیز برخوردار است در بازار مصرف با قیمتی15 تا 20 هزار ریال به خریداران عرضه می شود.

فرامرز علی مرادی در گفت و گو اظهار کرد: کشاورز همین که محصول خود را از زمین برداشت می کند با کمبود شدید کامیون برای حمل و نقل محصول مواجه می شود یا اینکه نرخ حمل و نقل به یکباره افزایش می یابد و عملا دسترنج کشاورزان به باد می رود.

وی گفت: این مشکل مربوط به امسال نیست سال هاست کشاورزان این استان برای محصولات خود با مسائلی همچون خشکسالی، سرمازدگی، قیمت خرید پایین و ...دست و پنجه نرم می کنند و مسئولان هم هر بار با تشکیل کارگروه های گوناگون در نهایت کار به جایی نمی برند و جیب های خالی کشاورزان مانده و جیب های پر از پول عده ای دلال که نبض قیمت بازار را در دست دارند.

یکی دیگر از کشاورزان با ابراز گلایه از قیمت خرید پایین پیاز، هزینه های سرسام آور کشاورزی، برداشت و دپوی این محصول در انبارها می گوید: مسوولان نرخ قیمت محصول را ناشی از قانون عرضه و تقاضا می دانند و کسی پاسخ نمی دهد که اختلاف قیمت محصول در مزرعه و فروشگاه های میوه و تره بار به جیب چه افرادی می رود.

رجبعلی اعتمادی فر اظهار کرد: افت شدید قیمت محصولات کشاورزی تنها مختص پیاز در سال جاری نیست بلکه در سال های گذشته همین موضوع برای سیب زمینی پیش آمد و هر ساله فصل برداشت کشاورزان نگران تکرار افت قیمت محصول هستند.

وی با بیان اینکه نیاز است قبل از اینکه بخش کشاورزی دچار بحران و افت قیمت محصولات شود این مسایل حل و فصل شود گفت: این تدبیر باید زودتر صورت می گرفت تا شاهد بروز مشکلات متعدد برای کشاورزان و محصولات دپوی شده آنان نباشیم.

اعتمادی فر افزود: تشکیل کارگروهی از دستگاه های مرتبط با محصولات کشاورزی می تواند مشکلات را رفع کند، هماهنگی بین بخش حمل و نقل، نظارت برعملکرد بازار و جلوگیری از دلالی، قیمت سوخت و بازاریابی که همه ساله قبل از برداشت محصول تشکیل و تصمیماتش عملیاتی شود تنها راه حل جلوگیری از مشکلات موجود است.

وی گفت: تصمیمات مقطعی و با زمان بندی کوتاه مدت هیچ گاه نمی تواند موجب رونق و توسعه کشاورزی در دراز مدت شود.
یکی دیگر از کشاورزان با انتقاد از کاهش شدید قیمت محصول پیاز گفت: اکثر مردم این استان کشاورز هستند که حمایت از آنها در راستای توسعه اشتغال در استان ضروری است.

محمود صفدری با تاکید بر لزوم ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا افزود: باید در راستای حمل محصولات به بازراهای مصرف با جدیت همکاری شود و مسئولان برای حل این مشکل پا به پای کشاورزان باشند و از تولید و کشاورزی حمایت کنند.

براساس آمارها، امسال 132 هزار تن پیاز از حدود سه هزار هکتار برداشت شده است در حالی که سهمیه استان برای کشت این محصول یک هزار و 200 هکتار در نظر گرفته شده بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص گلایه کشاورزان این استان در زمینه قیمت پایین محصول پیاز گفت: قیمت تضمینی پیاز اعلام و اطلاع رسانی شد ولی کشاورزان با قیمت اعلام شده راضی نشدند که محصول پیاز خود را بفروشند.

عبدالله یوسفی در گفت و گو با ایرنا در خصوص اقدامات پی گیری شده اظهار کرد: برای حل مشکل کشاورزان از تجار داخلی و خارجی که امکان صادرات برای آنان بود دعوت به عمل آمد و مذاکراتی در این خصوص صورت گرفت که قیمت در کشورو منطقه پایین بود و تولید هم بالا است.

وی با بیان اینکه کشاورزان با قیمت تضمینی هم قانع نشدند گفت: قیمت تضمینی دلیلی ندارد که مردم حتما محصول خود را بدهند و اگر توجیهی براشون نداشته باشد محصول خود را نمی دهند.

یوسفی قیمت تضمینی برای هر کیلو پیاز را 2 هزار و 640 ریال عنوان کرد و افزود: امسال در این استان 132 هزار تن پیاز تولید شد که هم اکنون 32 هزار تن از این محصول در انبارهای کشاورزان موجود است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در پاسخ به اینکه آیا پیاز های دپو شده در انبارها قابلیت استفاده را دارد یا نه؟ گفت: کشاورزان محصول خود را خرد خرد به فروشنده های خارج از استان می دهند ولی چون رو به پایان سال است و هوا به تدریج گرم می شود باید انبارهای خود را زودتر تخلیه کنند.

یوسفی افزود: پیاز یک محصول فساد پذیری است که با گرم شدن هوا ممکن است جوانه بزند و کیفیت آن افت کند بنابراین کشاورزان باید نسبت به تخلیه انبارهای خود از این محصول باید زودتر اقدام کنند تا متضرر نشوند و در صورت وجود مشتری محصول خود را توافقی به فروش برسانند.

وی گفت: هفته اخیر دو گروه از تجار عراقی در این استان حضور یافتند که تجار داخلی از انبارها بازدید کردند و بررسی و مذاکراتی صورت گرفت که ما معرفی کردیم و توافقات با خود طرفین است.



اقتصادآنلاین