برگزاری سمینار و نمایشگاه تجارت روغن پالم؛ ۱۸ بهمن در تهران

  • 1395/11/17
  • 666 بازدید

وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی امروز با هدف توسعه همکاری های دوجانبه کوالالامپور – تهران وارد ایران می شود و روغن پالم، چوب و کائوچو را جزو محورهای اصلی مذاکرات خود با مقام های بلندپایه کشورمان قرار داده است.

به گزارش ایانا، دولت مالزی قصد دارد با ۱۶ کشور دیگر از جمله چین و هند حوزه مناسبات خود را گسترش دهد، اما مقامات تجاری این کشور نمی توانند از فرصت های به وجود آمده در بازار ایران به ویژه در دوران پسابرجام چشم پوشی کنند.

'ماه سیو کئونگ' ( Mah Siew Keong ) وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی در این راستا با هیات ۲۵ نفره ای یکشنبه عازم تهران است و پیش از این نیز عنوان کرده بود که کشورش پیگیر نهایی سازی توافق تجارت آزاد با ایران است.

مالزی که در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۴۰ میلیون دلار صادرات به ایران داشته و تخمین زده می شود این رقم در سال گذشته به ۳۶۴ میلیون دلار افزایش یافته باشد، با توجه به جمعیت ۸۲ میلیون نفری ایران مصمم است سهم بیشتری از بازار کشورمان کسب کند.

برای تحقق این هدف، مالزی تمرکز خود را بر سه کالای اساسی تولیدی خود شامل روغن پالم، کائوچو و چوب قرار داده و در تلاش است بخشی از اهداف اقتصادی خود را از طریق روابط تجاری با ایران محقق سازد.

ایران پس از چین و آلمان از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ همواره جایگاه سوم صادرات کائوچو طبیعی از مالزی را کسب کرده است، به گونه که حدود سه تا چهار درصد از کل صادرات این کشور جنوب شرق آسیا را به خود اختصاص داده است.

تایر و تیوب های خودرو، کفش و دمپایی، دستکش پزشکی و غیرپزشکی و محصولات صنعتی کائوچوبی از جمله محصولاتی هستند که در فهرست اقلام صادراتی مالزی قرار دارند.

محصولات چوبی نیز از دیگر بخش هایی هستند که مالزی توانسته است سهم قابل توجهی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد. تنها در بخش اسباب و اثاثیه چوبی، مالزی توانست افزایش ۱۴ درصدی در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال پیش از آن کسب کند که رقم قابل توجهی برای این کشور محسوب می شود.

علاوه بر کائوچو و چوب، روغن پالم نیز از دیگر محصولات صادراتی مالزی است که گردش چرخ های اقتصاد این کشور را روان می کند. از این رو، صادرات آن از نظر دولت مردان مالزی، از اهمیت خاصی برخوردار است.

مالزی سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۶۳ هزار و ۳۲۱ تن روغن پالم به ایران صادر کرد و اکنون در تلاش است تا با احیاء دفتر منطقه ای خود در تهران، میزان صادراتش را به کشورمان افزایش دهد.

براساس سهمیه ای که دولت ایران تعیین کرده و مجوزها باید براساس آن صادر شود ایران در هر سال خورشیدی ۴۲۰ هزار تن روغن پالم وارد می کند که این میزان در سال میلادی گذشته با وجود تبلیغات گسترده برخی گروه ها در داخل با محور روغن پالم برای فشار بر دولت ۳۶۳ هزار و ۳۲۱ تن بوده است و اگر آن را به نسبت سال خورشیدی هم محاسبه کنیم افزایش در صادرات روغن پالم را شاهد نخواهیم بود.

دولت مالزی در تبلیغات خود قصد فشار برای افزایش صادرات روغن پالم به کشورمان را دارد، اما آمارهایی که تارنمای شورای پالم مالزی منتشر کرده است خود گویای این امر است که این میزان به نسبت سهمیه ای که دولت یازدهم در این بخش تعیین کرده است، افزایش نیافته است.

شورای روغن پالم مالزی معتقد است ایران یک مصرف کننده اصلی روغن پالم و مهم تر از آن 'یک مشتری نکته سنج روغن پالم مالزی' است و نکته سنجی در اهمیت دادن به بحث بهداشت و تاکید بر مضر بودن این محصول برای هموطنان است.

مالزی تلاش دارد به کشورهای مختلف اثبات کند این محصول برای انسان مضر نیست و 'ماه سیئو کئونگ' وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی نیز قرار است در سمینار و نمایشگاه تجارت روغن پالم که هفتم فوریه (۱۸ بهمن) در تهران برگزار می کند بر این امر تاکید نماید.

بازرگانان مالزی به همراه وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی این کشور اسفند سال ۱۳۹۲ نیز در همایش و نمایشگاه 'تجارت روغن پالم ایران – مالزی' به میزبانی انجمن صنفی روغن نباتی ایران شرکت کردند.

مالزی در حال حاضر در آمریکا، اتحادیه اروپا، آفریقای جنوبی، پاکستان، هند، بنگلادش، چین، ترکیه، مصر و روسیه دارای دفتر منطقه ای روغن پالم است و قرار است این دفتر را نیز در تهران افتتاح کند.

سفر وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی در ابتدای سال جدید میلادی نشان می دهد که دولت این کشور در بودجه سال ۲۰۱۷ خود توجه ویژه ای به منابع درآمد حاصل از تجارت به ویژه در بخش روغن پالم، کائوچو و چوب معطوف داشته و اکنون به دنبال محقق کردن آن است.



خبرگزاری ایانا