گشایش بورس زعفران از هفته آینده در کشور

  • 1395/11/20
  • 621 بازدید

مدیر عامل بورس کالا از آغاز به‌ کار بورس زعفران از یکشنبه آینده (۲۴بهمن) خبرداد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، حامد سلطانی‌ نژاد گفت: بازار معاملات گواهی سپرده زعفران از هفته آینده در بورس‌کالا گشایش می‌یابد.

مدیر عامل بورس کالا افزود: کشاورزان می‌توانند در این بازار از طریق سپردن محصولاتشان به انبار استاندارد تعیین شده سازمان تعاونی روستایی، زعفران تولیدی‌شان را در بورس‌کالا بفروشند.

وی بابیان اینکه هماهنگی‌ های لازم در این زمینه انجام شده است، گفت: مقدمات کار فراهم است و این معاملات از ۲۴بهمن‌ماه شروع می‌شود.

مدیرعامل بورس‌کالا درباره سازوکار دادوستد زعفران در بورس‌کالا گفت: محصولات تولید شده برای صدور گواهی کیفیت به یک آزمایشگاه در مشهد سپرده می‌شود و این آزمایشگاه استاندارد محصول را تعیین و تأیید می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که بازیگران اصلی این بازار چه کسانی هستند؟ گفت: به‌ طور کلی تولید کننده‌ ها و تجار بزرگ می‌توانند از این طریق نسبت به خرید زعفران اقدام کنند.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه کار تعیین استاندارد کیفی محصول زیرنظر سازمان تعاونی روستایی انجام خواهد شد گفت: در گام‌ نخست سازمان تعاونی روستایی به‌ عنوان یکی از فعالان اصلی بورس زعفران محسوب می‌شود و بخشی از معاملات را در اختیار خواهد گرفت.

مدیرعامل بورس‌کالا در پاسخ به این پرسش که آیا زعفران به بازارهای صادراتی نیز عرضه خواهد شد؟ گفت: بله، برنامه این است که از طریق مکانیسم‌ های بورس‌کالا زمینه صادرات زعفران ایرانی را به سایر بازارهای جهانی فراهم کنیم.

سلطانی تأکید کرد: در گام اول باید فعالان بازار داخلی را با نحوه مبادله در بورس‌ کالا آشنا کنیم و سپس از طریق انجام معاملات گواهی سپرده شرایطی را فراهم کنیم که بتوان زعفران را در بازارهای خارجی نیز فروخت.

وی همچنین درباره تجربه سایر کشورها برای فروش زعفران از طریق گواهی سپرده گفت: ایران به‌ عنوان قطب اصلی تولید زعفران تنها کشوری است که این کار را انجام خواهد داد.

مدیرعامل بورس کالا همچنین درباره تاسیس بورس پسته گفت: مقدمات کار فراهم شده و اکنون در تدارک عملیات اجرایی انجام معاملات پسته در بورس‌کالا هستیم اما قطعا معاملات پسته هم تا پایان سال در بورس‌کالا آغاز می‌شود.

سلطانی درباره عرضه سایر محصولات در بورس‌کالا گفت: عرضه محصولات کشاورزی در سال بعد بستگی به‌ نظر دولت دارد اما آنچه مسلم است برای سال بعد مبادله ذرت و جو در بورس‌کالا انجام خواهد شد و در مورد گندم هم منتظر نظر دولت باقی خواهیم ماند.



خبرگزاری میزان