یک بام و دوهوای نرخ خرید تضمینی گندم

  • 1395/11/27
  • 614 بازدید

قلی ایمانی گفت: امسال کشت گندم با تعلل دولت برای اعلام نرخ خرید تضمینی انجام شد.

علی قلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفتگو ، درباره آخرین وضعیت نرخ خرید تضمینی گندم اظهار داشت: براساس اعلام وزیر جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم در شورای اقتصاد به تصویب رسیده، اما تا کنون ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به اعتراض گندمکاران به نرخ خرید 1300 تومانی گندم افزود: با توجه به آنکه نرخ هزار و 300 تومانی گندم با هزینه تمام شده و نرخ تورم هم خوانی نداشت، گندمکاران و وزارت جهاد کشاورزی خواستار رسیدگی مجدد به آن شدند.

به گفته ایمانی سال گذشته نرخ خرید تضمینی گندم هزار و 270 تومان بوده که با احتساب نرخ تورم 10 درصدی، قیمت هزار و 400 تومانی متعادل است.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: نرخ جهانی گندم نسبت به داخل کشور پایین تر است، اما براساس قانون باید نرخ تورم در قیمت محصولات لحاظ شود چرا که هزینه های تمام شده تولید در کشور ما بسیار بالا است.

وی با اشاره به اینکه طرفدار افزایش قیمت بی اندازه خرید تضمینی محصولات نیستم، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در صورت تامین زیر ساخت ها و سرمایه گذاری لازم می تواند ضمن افزایش راندمان تولید و کاهش ضایعات، نرخ خرید تضمینی محصولات را کاهش دهد.

ایمانی با بیان اینکه امسال کشت گندم با امروز و فردا کردن دولت برای اعلام نرخ خرید تضمینی انجام شد، اظهار کرد: اما برای سال آینده در صورت استمرار این روند به طور حتم با کاهش قابل توجه کشت گندم مواجه خواهیم شد.



خبرگزاری دانا