صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری کالا به ترکمنستان و تاجیکستان

  • 1395/11/30
  • 692 بازدید

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به گستردگی مراودات تجاری ایران با کشورهای آسیای میانه عنوان کرد: ترکمنستان و تاجیکستان تصمیم گرفته‌اند امسال به ترتیب ۴۳۰ و ۱۳۷ میلیون دلار کالا از ایران خریداری کنند.

مجتبی خسرو تاج اظهار کرد: اصلی‌ ترین مسئولیت‌ ها در خصوص روابط ما با این دو کشور به حوزه مسئولان دولتی باز می‌گردد. فعالان بخش خصوصی نیازمند فراهم سازی بسترها و قوانین مقررات مناسب برای تحرک بیشتر هستند.

خسروتاج عنوان کرد: باید مذاکرات دولتی بین ما و این کشورها افزایش یابد. این دو کشور به جهت ساختار اقتصادی طیف وسیع و متنوعی از نیازهای خود را از جمهوری اسلامی تامین می کنند. ما در ۱۰ ماهه امسال ۱۹ میلیون دلار سیب زمینی، یک میلیون دلار چای، ۵ میلیون دلار گل های زینتی، ۲ میلیون دلار لبنیات، ۷.۵ میلیون دلار بیسکوییت، ۲.۳ میلیون دلار کمپوت، یک میلیون دلار ماکارونی، ۳.۳ میلیون دلار شکر، ۲ میلیون دلار آهن، ۱۱۱ میلیون دلار محصولات فولادی، ۱۱.۳ میلیون دلار کاشی، ۳.۸ میلیون دلار شیشه، ۱۶.۴ میلیون دلار سنگ تزیینی و ۲۱ میلیون دلار رنگ صادر شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: همچنین ۱۰.۵ میلیون دلار شوینده، یک میلیون دلار دارو، ۵.۲ میلیون دلار قطعات خودرو، ۴۸ میلیون دلار لوازم خانگی، ۹.۳ میلیون دلار ماشین آلات، ۱.۲ میلیون دلار کابل، ۱۳.۷ میلیون دلار فرش ماشینی، ۱.۵ میلیون دلار پوشاک و ۶ میلیون دلار کفش صادر شده است.

خسروتاج خاطرنشان کرد: با این وسعت صادرات کالا به این کشورها علی رغم همه شعارها در تجارت آزاد، در عمل هیچ کشوری سیاست های حمایتی خود را کنار نمی‌گذارد. اصل اول برای ورود به بازارها رقابتی بودن است و این کشورها سیاست‌ های حمایتی زیادی دارند. بنابراین ورود این کالاها ضمن اینکه برای کشور ما مایه امید است، ولی آن ها نیز با همین نگاه رقابتی به ما نگریسته‌اند؛ این کشورها فقط به ما دسترسی ندارند بلکه چین نیز در همسایگی آن هاست و این کشورها قطعا منافع خود را مدنظر قرار خواهند داد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ترکمنستان و تاجیکستان بر اساس منافع خود تصمیم گرفته‌اند امسال به ترتیب ۴۳۰ و ۱۳۷ میلیون دلار کالا از ایران خریداری کنند. در عین حال ما سابقه دیرینه فرهنگی زیادی با این کشورها داریم و خیلی طبیعی است که این مسایل روابط ما را تقویت کند. ما خواهان توسعه روابط با همه کشورهای همسایه هستیم.

صندوق توسعه جایگزین پوشش بانکی صادرات

خسروتاج با بیان اینکه در شرایطی که روابط بانکی ما فعال نیست، صندوق توسعه ضمانت برای توسعه صادرات می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، عنوان کرد: نظام بانکی برخی کشورها بر مبنای دلار شکل گرفته است. به عنوان نمونه سیستم بانکی عراق کاملا براساس دلار شکل گرفته مگر اینکه مکانیزم ها روی پول محلی باشد که باید آن را به درستی سنجید و باید دید تا چه اندازه برای کشور ما توازن خواهد داشت. پول محلی در برخی موارد کارساز خواهد بود.

رئیس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: مراودات به وسیله پول محلی در همه کشورها نتیجه بخش نیست، چرا که پول محلی در این کشورها به شدت با افت ارزش مواجه بوده است. این در مورد منات ترکمنستان نیز مطرح است. کاهش قیمت نفت در دو سال گذشته بسیاری از اقتصادهای نفتی را با مشکل مواجه کرد. خوشبختانه سیاست عدم اتکا به نفت در جهت بیمه کردن کشور در جهت مقابله با همین نوسانات اعمال شد. طی ۲۸ سال گذشته وضعیت به گونه ای شده که کشور ما خیلی متاثر از نوسانات قیمت نفتی نیست.

خسروتاج خاطرنشان کرد: به هر ترتیب همه کشورها سعی می کنند روی مزیت های اصلی خود برای رقابت تکیه کنند. همه شرکت‌ ها در دنیا به دنبال تمایزسازی هستند. برخی از مشکلات ساختار صنعت ما ناشی از این است که به مزیت های رقابتی توجه زیادی نکرده ایم.



اقتصادآنلاین