برای نخستین بار در کشور، میزان فلاونوئیدها در مواد غذایی اندازه‌ گیری می شود.

  • 1395/12/02
  • 577 بازدید

دکتر ملکی نژاد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان آذربایجان غربی در حاشیه برگزاری دوره آموزشی فلاونووئیدها خبر داد و گفت: به زودی رو‌ش‌های جدید آزمایشگاهی به روش HPLC در آزمایشگاه کنترل غذا و دارو پیاده سازی میشود.

دکتر ملکی نژاد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان آذربایجان غربی در حاشیه برگزاری دوره آموزشی فلاونووئیدها خبر داد و گفت: به زودی رو‌ش‌های جدید آزمایشگاهی به روش HPLC در آزمایشگاه کنترل غذا و داروی ارومیه و با هدف ارتقاء کنترل کیفیت و ایمنی مواد غذایی در محصولات مصرفی شهروندان، پیاده سازی می‌شود.

دکتر ملکی‌ نژاد مدرس این دوره آموزشی اظهار داشت: فلاونوئیدها گروهی از مواد پلی فنلیک با ساختمان شیمیایی و ویژگی‌ های گوناگون هستند. که دارای بیش از 4000 ترکیب با منشاء گیاهی می‌باشند. فلاونوئیدها بطور طبیعی در میوه‌ ها، سبزی‌ها، خشکبار و دانه‌ ها و مغزها وجود دارند که دارای دامنه وسیعی از اثرات بیولوژیکی، نظیر بازدارندگی پر اکسیداسیون چربی و چسبندگی پلاکت‌ ها و... است.

وی در ادامه بر اهمیت اندازه‌ گیری فلاونوئیدها در مواد غذایی تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی از افراد سود جو به جای استفاده از میوه‌ های طبیعی از ترکیبات رنگی شیمیایی در تهیه آبمیوه‌ ها استفاده می‌نمایند که با پیاده‌ سازی روش‌ های جدید آزمایشگاهی از جمله اندزه‌ گیری فلاونوئیدها در مواد غذایی از بروز برخی مشکلات و مخاطرات سلامتی جلوگیری و کیفیت و ایمنی مواد غذایی تضمین می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان آذربایجان غربی همچنین در خصوص تاثیر مثبت فلاونوئیدها بر سلامتی خاطر نشان کرد: مصرف مواد غذایی حاوی فلاونوئیدها نظیر چای، باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان پانکراس، سینه و ریه و همچنین مصرف سایر مواد غذایی حاوی ترکیبات فلاونوئید باعث پیشگیری از تسلب شراین و کاهش حملات قلبی و... می‌شود.

دکتر ملکی نژاد بیان داشت: امروزه از فلاونوئیدهای مرکبات، علاوه بر تهیه مواد غذایی از جمله آبمیوه‌ ها، به عنوان ماده اولیه در تهیه و ساخت رنگها، چسب‌ ها، روغن‌ ها، خشبو کنندها و ضدعفونی کردن اتاق‌ ها و همچنین برای توسعه داروهای طبیعی از جمله آنتی بیوتیک‌ ها، حشره‌ کش‌ ها، علف‌ کش ها استفاده می‌شود.



شبکه خبری صنایع غذایی ایران