توسعه گاوهای سمینتال، خودکفایی گوشت قرمز را به ارمغان می آورد

  • 1395/12/09
  • 505 بازدید

کارشناسان معتقدند که توسعه نژادهای دو منظوره گاوهای سمینتال تعادل در عرضه شیر و گوشت را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مهر ماه سال جاری برای اولین بار مجتمع دامپروری و تولید نهاده های ژنتیکی گاو های سمینتال به بهره برداری رسید.

با توجه به آنکه تأمین بخشی از نیاز گوشت قرمز از طریق واردات صورت می گیرد، توسعه تولید این نژاد در کشور تعادل در عرضه شیر و گوشت را به همراه دارد.

توسعه نژادهای دو منظوره گاوهای سمینتال در دستور کار معاونت امور دام وزارتخانه است، اما این به معنای جایگزینی با گاوهای هلشتاین نیست.

محمدرضا ملا صالحی رئیس مرکز اصلاح نژاد معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با اشاره به اینکه توسعه نژادهای دو منظوره یکی از برنامه معاونت امور دام است، اظهار داشت: در راستای توسعه نژاد دو منظوره، استفاده از گاوهای سمینتال در دستور کار قرار گرفته چرا که علاوه بر تولید شیر کافی در زمینه پرواربندی تولید گوشت تأثیر گذار است.

وی افزود: در محیط‌ های روستایی و غیر صنعتی که نیازی به تولید شیر بالا و استفاده از نژاد هلشتاین نیست، از این رو درصدد هستیم که به سمت و سوی توسعه دام های دو منظوره حرکت کنیم.

ملا صالحی با بیان اینکه قصد جایگزینی گاوهای سمینتال به جای هلشتاین را نداریم، گفت: وجود بیش از یک میلیون رأس هلشتاین که از نظر توان ژنتیکی روند رشد طبیعی دارند از جمله افتخارات کشور به شمار می رود، از این رو قصد نداریم خدشه ای به این بخش وارد نماییم و تنها افرادی که در صدد ایجاد واحدهای جدید هستند در صورت تمایل می‌توانند از نژادهای دو منظوره استفاده نمایند که معاونت امور دام از آنها حمایت می کند.

رئیس مرکز اصلاح نژاد امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مزایای گاوهای سمینتال در مقایسه با هلشتاین بیان کرد: تولید شیر گاوهای دومنظوره در مقایسه با هلشتاین 20 درصد کمتر است اما چربی و پروتئین بالاتری نسبت به گاوهای سمینتال دارد و از طرفی میزان تولید و کیفیت گوشت آنها به مراتب بهتر از گاوهای هلشتاین است.

توسعه نژاد های دومنظوره خودکفایی تولید گوشت را به همراه دارد

همچنین علیرضا عزیزاللهی مدیر عامل اتحادیه دامداران در گفتگو گفت: گاوهای سمینتال مختصات ویژه‌ای از نظر تولید شیرخام و گوشت نسبت به گاوهای هلشتاین دارند .

وی افزود: با توجه به مشکلات تأمین گوشت قرمز، فراوانی تولید شیرخام و عدم جذب آن بهتر است که به سمت و سوی توسعه این نژاد که در تولید گوشت و شیر با کیفیت همراه با هزینه تمام شده پایین است، برویم.

عزیزاللهی در پاسخ به این سوال که توسعه نژادهای دو منظوره خودکفایی تولید گوشت قرمز را به همراه دارد، گفت: با وجود آنکه ظرفیت تولید شیر در بازار اشباع است، باید افزایش تولید گوشت را در الویت قرار دهیم تا نیاز کشور به واردات کاهش یابد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه دو کشور آلمان و اتریش صادرکننده اصلی گاوهای سمینتال هستند، تصریح کرد: تا کنون 1500 رأس گاو سمینتال توسط بخش دولتی و تعدادی توسط بخش خصوصی به کشور وارد شده است.



باشگاه خبرنگاران جوان