مسئولین جلوی واردات بی‌ رویه "نخود"را بگیرند

  • 1395/12/13
  • 829 بازدید

رئیس شورای ملی نخود ایران با اشاره به آمار بالای واردات نخود در سال جاری، از مسئولین خواست تا جلوی واردات بی‌ رویه این محصول را بگیرند.

ناصر مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر اینکه در شرایط بالا رفتن قیمت نخود احتمال افزایش واردات نخود به کشور می‌رفت، تصریح کرد: هیچ اقدامی برای ممنوعیت واردات نخود انجام نشده و از کشورهایی مثل روسیه، اتیوپی، آرژانتین، کانادا و... نخود وارد می‌شود و همین مسئله قیمت نخود را در یکی دو هفته اخیر تحت تاثیر قرار داده است.

مرادی با بیان اینکه قیمت نخود مرغوب و درشت به 8600 تا 8700 تومان رسیده بود، افزود: واردات نخود قیمت این محصول را با افت بین 700 تا 800 تومانی همراه کرده است.

رئیس شورای ملی نخود ایران دلایل پایین رفتن قیمت نخود در حال حاضر را واردات بی‌رویه نخود عنوان کرد و افزود: این موضوع در کنار کم شدن میزان خرید نخود در داخل به دلیل کاهش میزان مصرف نخود، کاهش تدریجی قیمت نخود را بوجود آورده است.

مرادی با تاکید بر اینکه اگر واردات نخود ادامه پیدا کند تولید کنندگان در فصل برداشت برای فروش نخودهای تولیدی خود به مشکل برخواهند خورد، افزود: مسئولین یا باید جلوی واردات بی‌ رویه نخود را بگیرند و یا اینکه با رساندن درصد تعرفه واردات به حداقل 50 درصد، مانع از واردات بی‌رویه این محصول به داخل کشور شوند.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به آمار 10 ماهه صادرات و واردات نخود در کشور داشت و افزود: در این مدت نزدیک به 48 هزار تن واردات نخود و 8810 تن صادرات داشته ایم.

رئیس شورای ملی نخود ایران آمار واردات نخود را متناسب با آمار صادرات ندانست و با اشاره به چندین برابر بودن واردات نسبت به صادرات افزود: واردات بی‌ رویه نخود به کشور آینده تولید نخود در کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مرادی در ادامه با اشاره به بهتر شدن قیمت نخود در سال جاری اظهار کرد: امسال قیمت نخود برای نخودکاران راضی کننده بود، در حالیکه در سنوات گذشته نخودکاران همواره از قیمت نخود ناراضی بوده‌ و پایین بودن قیمت نخود بسیاری از نخود کاران را از ادامه کاشت این محصول دلسرد کرده بود.

مرادی با بیان اینکه در سالهاتی قبل نخود با قیمت بین 2500 تا سه هزار تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گرفت، این قیمت را در مقایسه با قیمت سایر حبوبات خیلی پایین دانست و افزود: قیمت معقول و منطقی نخود آن است که به قیمت حبوبات دیگر نزدیک باشد.

مرادی از نخود به عنوان یکی از مهمترین تولیدات در بحث اقتصاد مقاومتی یاد کرد و توسعه کشت و تولید آن را در شرایط کنونی که کشور با کمبود منابع آبی و بحران آب مواجه است، به نفع کشور دانست.

وی از نخود به عنوان یک محصول مهم یاد کرد که در تناوب با گندم که یک محصول استراتژیک است، ضمن اینکه افزایش میزان تولید گندم را به دنبال خواهد داشت، خواهد توانست در بهبود کیفیت خاک اثرگذار باشد.

مرادی در ادامه سطح زیر کشت نخود در کشور را سالانه و به طور متوسط حدود 500 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: امسال با افزایش قیمت‌ها احتمالا شاهد افزایش سطح زیر کشت نخود در کشور خواهیم بود.

رئیس شورای ملی نخود ایران میزان تولید سالانه نخود در کشور را بین 300 تا 350 هزار تن متغیر دانست.



خبرگزاری ایسنا