افزایش قیمت خرید تضمینی گندم رضایت بخش است

  • 1395/12/14
  • 632 بازدید

معاون امور زراعت جهاد کشاورزی تاکید کرد : افزایش قیمت خرید تضمینی گندم معادل نرخ تورم نیست اما رضایت بخش است.

عباس کشاورزدر گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما؛ گفت : در مورد قیمت های تضمینی بر اساس قانون پیشنهادها را مرداد هر سال به شورای اقتصاد ارائه می کنیم و امسال هم انجام شد و نشست های کارشناسی زیادی برگزار شد ، در مورد قیمت گندم، جو و ذرت توافق کارشناسی نداشتیم اما در بقیه موارد عین توافق انجام شده است و هیچ ابهام یا اختلاف نظری وجود ندارد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: انتظار ما این بود که در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم، قانون رعایت می شد زیرا قانون به تورم رسمی استناد می کند اما در نهایت ، کشاورزان راضی هستند.

کشاورز گفت : قیمت پیشنهادی ما بر مبنای نرخ تورم ، هر کیلوگرم 1370 تومان بود که قیمت خرید تضمینی 1300 تومان تصویب شد.

وی در ادامه افزود : به اندازه مصرف 15 ماه گندم در کشور داریم .

کشاورز با بیان اینکه گندم و وارداتی یک میلیون و 300 هزار تن است ، افزود:نباید خرید 11 و نیم میلیون تن با واردات یک میلیون و 300 هزار تن مقایسه نشود.

کشاورز ادامه داد: گندم ما از نظر کیفیت و نرخ و زمان خرید با گندمی که وارد کشور شده است ، انطباق ندارد بنابراین این موضوع ، ارتباط دقیق ندارد.

وی تصریح کرد : هرچند ممکن است کسی نظری بدهد زحمتی را کم ارزش جلوه دهد اما واقعیت این است خرید های ما در مناطقی انجام شده است که در آن مناطق بنادر ورود گندم نیست.

کشاورز در ادامه همچنین اظهار داشت : ماه بهمن از نظر اقلیمی هم پربرکت بود اما پاییز بسیار خشکی داشتیم.

وی افزود : اگرچه سردی هوا از آذر امسال خسارت هایی به باغات و زراعت وارد کرد اما خنک شدن هوا، ظرفیت تبخیر آب را در کشور کاهش داد.

معاون امور زراعت گفت : اگرچه اوائل بهمن 40 درصد کمتر از متوسط سالانه، بارندگی داشتیم امادر حال حاضر به وضع نرمال رسیدیم و بسیاری از استان های بحرانی و فوق بحرانی مانند کرمان، فارس، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سمنان بحران جدی آب نخواهند داشت.

کشاورز گفت: اگرچه این بارندگی ها برکت بسیار خوبی است اما کمبود تاریخی کمبود ما را جبران نمی کند.

وی افزود: حدود 400 هزار تن از باغات مرکبات در مازندران و همچنین بخش زیادی از باغات زیتون در گلستان از سرما خسارت دید، در استان فارس و استان مرکزی نیز خسارت به میوه ها، جدی بود ، البته برای زراعت های کشت شده نگرانی زیادی از بابت خسارت نداریم اما خسارت به مزارع چغندر و ان هم در هنگام برداشت در استان های خراسان رضوی و اردبیل جدی بود.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت : با مدیریت منابع آب می توان کشاورزی خوبی داشت و درباره عملکرد سه سال اخیر هم این نسخه قابل مشاهده و اندازه گیری است و اتفاقات تولید و امنیت غذایی نشان می دهد سیاست ها ، کارآیی خوبی داشت.

کشاورز افزود: بسته جامعی را برای مدیریت مصرف آب و کمک به بحران آب در بخش کشاورزی تدارک دیدیم و با وجود بحران تامین آب نه تنها کاهش تولید نداشتیم بلکه در محصولاتی مانند گندم با کاهش 470 هزار هکتاری سطح زیر کشت زمین آبی با تولید 14 میلیون و 700 هزار تن رکورد تاریخی زدیم ضمن اینکه در تولید شکر با وجود اینکه چغندر محصولی پرآب است با تمهیدات فراهم شده حدود یک میلیون و 650 هزار تن چغندر تولید کردیم که نوعی رکورد محسوب می شود.



خبرگزاری صدا وسیما