23 منطقه ازبکستان زیر کشت زعفران می‌رود

  • 1395/12/15
  • 673 بازدید

وزارت کشاورزی ازبکستان طرحی را در دست اجرا دارد که بر اساس آن زعفران در 23 منطقه این کشور بین سالهای 2017 تا 2019 کشت می‌شود.

بر اساس طرح ایجاد مزارع گیاهان دارویی در زمین‌های جنگلی و واحد های کشاورزی توسط وزارت کشاورزی ازبکستان در سال‌های 2017 تا 2019 میلادی در 23 منطقه از این جمهوری زعفران کشت می‌شود.

بر اساس این گزارش، نتایج تحقیقات دانشمندان در کشت زعفران نشان داده که این گیاه به طور کامل با شرایط خاک و آب و هوایی ازبکستان سازگار است.

زعفران‌ را در مناطق کوهستانی و دامنه‌ های کوه «فرغانه»، استان‌ های «تاشکند»، «سمرقند»، «قشقه‌دریا»، «سورخاندریا»، «نوایی» و «جزخ» می‌توان کشت.

در سال جاری مزارع زعفران در استان قشقه‌ دریا از جمله 4 هکتار در ناحیه‌ های «یکه‌ باغ» و «کتاب» و 3 هکتار در ناحیه «شهرسبز» ایجاد خواهد شد.

پرورش زعفران امکان تهیه این گیاه با ارزش‌ را در شرایط محلی و بهره‌ برداری از آن در زمینه‌ های داروئی و صادرات آن را فراهم خواهد کرد.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در چهارچوب سفر خود به استان قشقه‌ دریا در روزهای 24 و 25 فوریه سال جاری میلادی تأکید کرد: کشت زعفران در جهت تولید مواد خام برای فرآورده‌های داروئی نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

شرایط آب و هوایی ازبکستان پرورش بسیاری از گیاهان داروئی‌ را میسر می‌کند.

هم‌اکنون نیز پیشنهاداتی در جهت ایجاد مزارع برای کشت آزمایشی این گیاه تهیه شده است.

در حال حاضر، زعفران در بیش از 15 کشور جهان، از جمله جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، آذربایجان، روسیه، چین، هند و استرالیا کشت می‌شود.



خبرآنلاین