ناراحتی باغداران مازندران از واردات پرتقال توسط دولت/ برخی ها با تبلیغات خراب بودن مرکبات شمال بیشتر

  • 1395/12/17
  • 639 بازدید

دارابی با اشاره به وارد آمدن خسارت یک هزار میلیارد تومانی به پرتقال‌کاران این استان، گفت: دولت برای جبران خسارات، 270 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روزهای انتهایی آبان‌ماه و ابتدایی آذرماه امسال سرمای بی‌سابقه‌ای که در این مقطع زمانی کمتر دیده می‌شود، گریبانگیر باغداران و کشاورزان شمالی و سبب سرمازدگی محصول مرکبات باغداران مازندران شد تا خسارتی هزار تا هزار و 500 میلیارد تومانی به پرتقال‌کاران شمال کشور وارد شود.

در پی این اتفاق، وزارت جهاد کشاورزی و استانداری مازندران به نمایندگی از دولت با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران به نمایندگی اتاق ایران و بخش خصوصی، طرح جداسازی پرتقال‌های فاسد از مرکبات سالم و سپس خرید تضمینی آن‌ها را اجرا کرد که سبب جمع‌آوری حدود 300 هزار تن پرتقال سالم در انبارهای مازندران شد.

با وجود انبار کردن بخش زیادی از پرتقال‌های سالم و با کیفیت قابل‌قبول برای مصرف به عنوان خوراکی، اخیرا وزارت جهاد کشاورزی حدود 30 هزار تن پرتقال از مصر وارد کرده که انتقادات زیادی را از سوی فعالان بخش خصوصی کشاورزی و باغداران مازندران متوجه دولت کرده است.

عبدالله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران درباره علل بروز دلخوری‌هایی میان باغداران این استان از وزارت جهاد کشاورزی به خاطر واردات پرتقال از مصر اظهار کرد: در روزهای نخست آذرماه امسال، سرمازدگی سبب وارد آمدن خسارتی معادل هزار تا هزار و 500 میلیارد تومان به باغداران مازندرانی شد که در همان زمان نیز اتاق مازندران به عنوان نماینده بخش خصوصی و کشاورزان این استان، میزان خسارات وارده را به وزارت جهاد کشاورزی و دولت اطلاع‌رسانی کرد.

رئیس اتاق ساری با بیان اینکه دولت نیز برای جبران خسارات، 270 میلیارد تومان شامل 200 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره با سود 10 درصد، 50 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 20 میلیارد تومان برای بیمه محصولات کشاورزی مازندران تخصیص داد، به خرید تضمینی باقی‌مانده محصولات اشاره و تصریح کرد: اینکه دولت انبار کردن محصولات مرکبات و پرتقال شمال را در دستور کار قرار داد، به علت سالم بودن این بخش از محصولات باقی‌مانده است چراکه انبار کردن 250 تا 300 هزار تن پرتقال بعد از جداسازی پرتقال‌های فاسد از سالم انجام شده است.

وی کل میزان تولید مرکبات مازندران در سال 95 را 2 و نیم تا 3 میلیون تن عنوان کرد و افزود: از این میزان نیمی به تولید پرتقال اختصاص داشت که یک میلیون تن آن دور ریخته شد و 300 هزار تن نیز بعد از پاک‌سازی، در انبارها جمع‌آوری شد. این اقدام به دستور دولت بود تا باغداران پرتقال‌های سالم را به انبارها بدهند و دولت نیز به مرور بر اساس دستورالعمل خرید تضمینی محصولات کشاورزی، پرتقال انبار شده را خریداری کند.

مهاجر دارابی با اشاره به واردات 30 هزار تن پرتقال از مصر، گفت: علی‌رغم جمع‌آوری پرتقال‌های سالم که هیچ مشکلی ندارند، وزارت جهاد کشاورزی 30 هزار تن پرتقال که حجم بسیار کمی محسوب می‌شود،‌ وارد کرده که دغدغه و نگرانی کشاورزان و باغداران مازندرانی را از احتمال خلف وعده دولت مبنی بر خرید پرتقال‌های انبار شده را در پی داشته است.

وی به ماندگاری بیش از سه ماهه پرتقال‌های انبار شده در سوله‌های محصولات کشاورزی مازندران اشاره و خاطرنشان کرد: این مدت زمان ماندگاری نسبتا زیاد محصول پرتقال مازندران، نشان‌دهنده سالم بودن پرتقال‌های انبار شده است اگر این پرتقال‌ها فاسد بودند، حداکثر 10 روز در انبارها می‌ماند بنابراین مردم باید بدون هیچ دغدغه‌ای پرتقال و مرکبات مازندران و شمال را خریداری کنند.

رئیس اتاق ساری بیشترین ضرر وارده به باغداران و پرتقال‌کاران مازندران را تبلیغات دولتی‌ها مبنی بر خراب بودن بار مرکبات و پرتقال شمال ذکر کرد و یادآور شد: همین تبلیغات بی‌جا و غیر اساسی سبب شد تا پرتقال استان‌های جنوبی کشور که در بهترین حالت حداکثر 2 هزار تومان ارزش دارند، در برخی میادین میوه و تره‌بار کشور و کلان‌شهرها به کیلویی تا 10 هزار تومان به فروش برسد این در حالی است که اگر پرتقال مازندران از همان روزهای اولی که در انبارها جمع‌آوری می‌شد، به مرور فروخته می‌شد، دیگر نه نیازی به واردات از مصر بود و نه نرخ پرتقال جنوب افزایش جهشی داشت.

وی پیشنهاد داد:‌ حال که دولت این میزان پرتقال وارد کرده و ناراحتی باغداران مازندران را در پی داشته است، برای جبران، دو کار می‌تواند انجام دهد: یکی اینکه پرتقال‌های وارداتی در کنار پرتقال‌های شمال با دو نرخ متفاوت به فروش برسد دوم اینکه با توجه به اینکه پرتقال وارداتی، «نورسیده» است و تا دو سه ماه آینده ماندگاری دارد، فعلا از تزریق پرتقال مصری به بازار خودداری کرده و مرکبات شمال را در بازار میوه شب عید توزیع کند؛ پرتقال‌های وارداتی نیز بعد از اتمام بارهای مرکبات مانده در انبارهای مازندران، میان مردم توزیع شود.



باشگاه خبرنگاران جوان