بی سرو سامانی در بازار آجیل عید نوروز/ نرخ هایی که سلیقه ای اعمال می شود

  • 1395/12/19
  • 760 بازدید

تفاوت های جدی و معنادار نرخ ها و قیمت ها در بازار آجیل شب عید در اقلام متعددی اعم از پسته،گردو، تخمه فندق،بادام و...به میزانی جدی و عمیق است .

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بدون تردید نقطه عطف و رونق بازار آجیل به روزهای منتهی به پایان سال، معطوف می‌شود.

به واقع، در دو مقطع، فروش آجیل در کشور فزونی می یابد، نخست شب یلدا و سپس عید نوروز که البته فروش عرضه، توزیع و تقاضای خرید و تهیه آجیل در ایام نوروز به مراتب مضاعف تر و سنگین تر از شب یلدا به نظر می رسد.

به هر ترتیب، علی‌رغم میل و رغبت بسیار مصرف کنندگان برای خرید و تهیه آجیل در این ایام، بی سر و سامانی عجیبی در عرصه مذکور و در بخش نرخ گذاری ها مشاهده و احساس می شود.

بابک نجف پور یکی از توزیع کنندگان عمده آجیل در استان البرز، در گفت و گو با اشاره به نقش برجسته و پر رنگ خشکبار و آجیل در سبد نوروزی خانوارهای ایرانی اظهار داشت: البته گرانی و افزایش قیمت آجیل و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا در مقام عمل، بسیاری از خانوارهای ایرانی و بخصوص دهک های پایین و اقشار ضعیف اقتصادی، قادر به خرید و تهیه آجیل درجه یک و ممتاز نباشند.

وی افزود: کم نیستند خانواده هایی که برای تأمین نیاز خود در عرصه اشاره شده به خرید آجیل های درجه دو و سه تن می دهند اما با همه این اوصاف در اکثریت قریب به اتفاق محصولات موجود در بازار، نوعی از بی ثباتی در قیمت ها مشاهده می شود.

نجف پور عنوان کرد: بنا به شرایط منطقه ای، نرخ گذاری ها متفاوت و متمایز است و البته و به نوعی باید گفت برخی فروشندگان و توزیع کنندگان آجیل بنا به تصوری که از توان خرید مردم در محدوده کسب و کار خویش دارد، به نرخ گذاری مبادرت می ورزند.

وی افزود: به تبع، روال و وضعیت موجود در راستای حمایت از مصرف کنندگان و تأمین نیاز متقاضیانی که در صدد تهیه آجیل هستند اما در عرصه اقتصادی آن‌چنان که باید توانمندی ندارند، به نظر نمی‌رسد.

این فروشنده و توزیع کننده عمده آجیل گفت: البته قیمت این محصولات بنا به نوع کیفیت، بسته بندی، کیفیت و درجه بندی متفاوت است اما بعضاً در محدوده و فاصله ای مشخص، تفاوت قیمت ها به میزانی جدی است که جز نابسامانی نمی توان وصف دیگری را بر آن اطلاق کرد.

اختلاف 20 هزار تومانی نرخ پسته در هر کیلوگرم

منصور فروزش، یکی از ساکنان شهرستان فردیس، در گفت و گو با اشاره به لزوم تشدید نظارت ها و تعیین نرخی مشخص و مصوب در اقلام و محصولاتی همچون آجیل، گفت: متأسفانه با یک بررسی میدانی به روشنی متوجه می شویم که بازار شب عید آجیل از ثبات قیمتی چندانی برخوردار نیست و بعضاً در برخی نقاط اختلاف قیمت ها به 20 هزار تومان نیز می رسد.

وی افزود: ممکن است برخی مدعی شوند که این تفاوت قیمت، ناشی از کیفیت محصولات عرضه شده است اما در موارد مشابه نیز چنین اختلاف نرخ هایی مشاهده می شود که باید قاطعانه و مجدانه رسیدگی شود.

فروزش عنوان کرد: در حال حاضر قیمت یک کیلو پسته در بازار از 25 هزار تومان تا 65 هزار تومان متفاوت است که قطعاً بخشی از این اختلاف قیمت ناشی از تفاوت در کیفیت ها است اما بخش و سهمی از این اختلافِ قیمتیِ جدی را نیز باید در سوء استفاده، زیاده خواهی و گران فروشی برخی از آجیل فروشان جستجو کرد.

نرخ آجیل در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است

روح الله راستگو، یکی از فعالان اقتصادی و فروشندگان خشکبار در تهران در گفت و گو با تأیید برخی از نابسامانی ها در نرخ آجیل شب عید، گفت: علی‌رغم وجود برخی از تفاوت ها و تمایزات غیر منطقی در نرخ گذاری آجیل و خشکبار شب عید اما در کلیت امر، قیمت و نرخ آجیل در برخی اقلام در مقایسه با سال گذشته، با کاهش 5 تا 15 درصدی همراه است.

وی افزود: خوشبختانه در خصوص حجم عرضه مشکل و کمبودی احساس نمی شود و برخلاف بسیاری از محصولات که ذهنیت مردم قائل به برتری تولیدات خارجی است اما در خصوص آجیل و خشکبار این ذهنیت و باور وجود دارد که محصولات داخلی از حیث ارزش غذایی مطلوب تر از تولیدات خارجی است.

راستگو عنوان کرد: تنها چالش موجود در خصوص آجیل، به نرخ بادام هندی معطوف می شود که بنا بر برخی اظهار نظرها و شنیده ها در صورت معامله پایاپای کشور هند با ایران برای مبادله بادام هندی و پسته، متعاقبا ، عرضه محصول مذکور در بازار، افزایش خواهد یافت و در چنین شرایطی نرخ بادام هندی با کاهش همراه خواهد شد.

امید آن می رود مسئولان و دستگاه های ذی‌ربط، پیش از بروز تنش های قیمتی نسبت به اتخاذ تدابیر و تمهیدات مناسب برای کنترل بازار اقدامات مقتضی را لحاظ کنند تا در چنین ایامی شاهد اختلافات قیمتی مشهود در عرصه های این‌ چنینی نباشیم و سخن آخر اینکه با وجود کاهش نرخ آجیل در مقایسه با سال گذشته اما برخی از نرخ گذاری های سلیقه ای نیز در این حوزه احساس می شود که قطعا با تشدید نظارت ها و اعلام نرخ رسمی از سوی اتحادیه های ذی‌ ربط، می توان از بروز چنین مواردی (گران فروشی در برخی واحدهای صنفی) جلوگیری کرد.



باشگاه خبرنگاران جوان