خوداتکایی دانه های روغنی در داخل امکان پذیر است؟

  • 1395/12/26
  • 697 بازدید

مجری طرح دانه های روغنی گفت:طی یک برنامه 10ساله به دنبال خوداتکایی 70 درصدی نیاز کشور در داخل هستیم .

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه های روغنی و مشاور وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با اشاره به آخرین وضعیت تولید دانه های روغنی اظهار داشت: میزان تولید مجموعه دانه های روغنی (کلزا،آفتابگردان،سویا،گلرنگ) به طور متوسط با افزایش 30 درصدی در سال جاری 330 هزارتن است و پیش بینی می شود که در سال آینده این رقم به 400 الی 500 هزارتن برسد چرا که برداشت کلزا در سال 96 نسبت به سال 95 حدود دو نیم برابر خواهد بود.

وی در خصوص دلایل افزایش تولید در سال جاری افزود:پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان، ارائه تسهیلات و آموزش به کشاورزان، در اختیار قرار دادن بذور مناسب و ارائه کمک های فنی و اعتباری از جمله دلایل اصلی افزایش تولید در سال جاری به شمار می رود.

مهاجر در پاسخ به این سوال که خوداتکایی روغن در کشور امکان پذیر است یا خیر، بیان کرد: هیچ چیز غیر ممکنی در دنیا وجود ندارد ضمن آنکه ما طی یک برنامه 10 ساله به دنبال خوداتکایی 70 درصدی نیاز کشور در داخل هستیم.

مجری طرح دانه های روغنی ادامه داد: با توجه به آنکه کلزا مهم ترین محصول در پایداری تولید گندم به شمار می رود که اگر تناوب گندم با کلزا نداشته باشیم پایداری تولید از بین می رود و مجدداً وارد کننده می شویم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه روغن های تولیدی داخلی هیچ کدام تراریخته نیست، افزود: روغن های تولیدی کشور جز سالم ترین محصولات است که به دلایلی اعم از پایداری تولید گندم، تأمین روغن مورد نیاز، تأمین کنجاله و افزایش بهداشت عمومی را در بر دارد.



خبرگزاری تسنیم