تراز تجاری بخش دام و طیور چشمگیر است/نیازمند واردات سالانه ۴۰ هزار تن کره

  • 1395/12/28
  • 849 بازدید

رکنی گفت:در ده ماه نخست تراز تجاری مثبت ۵۰۱ میلیون دلار بوده و این رقم بیانگر آن است که بیش از ۱۳ درصد صادرات غیر نفتی مربوط به حوزه دام و طیور است.

به گزارش خبرنگاران جوان؛ با توجه به آنکه بخش دام و طیور ۱۳ درصد صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص می‌دهد و تراز تجاری آن از ۱۳۶ میلیون دلار سال ۹۲ به مثبت ۵۰۱ میلیون دلار رسیده ، انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مشوق صادراتی محصولات لبنی در جهت توسعه صادرات و رونق تولید به کارخانه‌ های لبنی اختصاص دهد.

علی رغم شرایط اقلیمی مناسب برای توسعه زنبورداری و مشکلات متعدد زنبورداران بخش اندکی از این محصول راهی بازارهای جهانی می‌شود که در این زمینه لازم است با بکارگیری تمهیدات بکر ، حضور خود در بازارهای دنیا را پررنگ‌تر نماییم.

گفتنی است که بازار گوشت قرمز از ابتدای سال با نوسانات قیمتی روبرو شد که همین امر مشکلاتی برای مصرف کنندگان ایجاد کرد که با وجود اذعان مسئولان به وضعیت گرانی و تلاش برای بهبود اوضاع انتظار می‌رود که از روند افزایشی قیمت طی روزهای پایانی سال خبری نباشد.

دراین راستا گفتگویی با حسن رکنی معاون بهبود تولیدات دامی و معاون وزیر جهاد کشاورزی ترتیب داده ایم:

وضعیت تولید محصولات دام و طیور در سال جاری را توضیح دهید.

رکنی: در سال جاری تولید ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن شیر، ۸۲۰ هزارتن گوشت قرمز، دو میلیون و ۱۷۹ هزارتن مرغ، ۹۵۱ هزار تن تخم مرغ هدف گذاری شده که در ۹ ماه ابتدای سال جاری ۷ میلیون و ۱۸۳ هزار تن معادل ۷۵ درصد تولید شیر، ۶۱۷ هزارتن معادل ۷۵. ۳ درصد گوشت قرمز، یک میلیون و ۵۷۱ هزارتن معادل ۷۲ درصد مرغ و ۷۱۹ هزارتن معادل ۷۵. ۶ درصد تخم مرغ تولید محقق شده است.

در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی چه اقداماتی در حوزه تولید محصولات دام و طیور صورت گرفته است؟

رکنی: در زمینه محصولات استراتژیک و مواد پروتئینی حوزه دام و طیور دسته بندی در تولید شیر، گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ صورت گرفته به طوریکه براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تا افق ۱۴۰۴ اهدافی ترسیم شده است.

برای افق ۱۴۰۴ در راستای سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی تولید یک میلیون و ۴۷ هزارتن گوشت قرمز، ۲ میلیون و ۸۹۳ هزارتن مرغ، ۱۵ میلیون تن شیر و یک میلیون و ۳۳۰ هزارتن تخم مرغ پیش بینی شده که انتظار می‌رود با برنامه ریزی‌ های صورت گرفته این میزان تولید محقق شود.

با توجه به شیوع آنفولانزای حاد پرندگان و مازاد تولید، اقداماتی در جهت افزایش صادرات انجام شده است؟

رکنی: طی یک الی دو سال اخیر با چالش آنفولانزا حاد پرندگان در کشور روبرو هستیم که علی‌رغم تلاش سازمان دامپزشکی مبنی بر مهار این بیماری، اما به واسطه مهاجرت پرندگان به صورت مستمر با این ضایعه روبرو هستیم.

طی دو ماه اخیر ده درصد مرغ‌ های تخم گذار از بین رفتند که درنهایت این امر علی رغم پتانسیل بالای صادرات و زیر ساخت‌های مناسب در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ موجب شد که به سبب شیوع آنفولانزا صادراتی به بازارهای هدف نداشته باشیم.

وضعیت تراز تجاری بخش دام وطیور در سال جاری چگونه بوده است؟

رکنی: در ده ماه نخست تراز تجاری بخش مثبت ۵۰۱ میلیون دلار بوده و که این رقم بیانگر آن است که بیش از ۱۳ درصد صادرات غیر نفتی مربوط به حوزه دام و طیور است و این در حالی است که در سال ۹۲، تراز تجاری بخش منفی ۱۳۶ میلیون دلار بوده است.

به طور معمول ۵۵ درصد گوشت قرمز ار محل دام سنگین و ۴۵ درصد از محل دام سبک تأمین می‌شود که با توجه به افزایش تقاضا در ماه‌های پایانی سال به طور موقت در تأمین دام اقدامات ویژه‌ای باید انجام شود.

درباره وضعیت صادرات تخم مرغ، مرغ، شیر و گوشت قرمز و محصولات لبنی در سال جاری توضیح دهید.

رکنی: در ده ماه نخست امسال ۵۹ هزارتن مرغ، ۴۱ هزارتن تخم مرغ، ۷۱ هزارتن گوشت قرمز، ۸۴ هزارتن تخم مرغ صادر شده که نسبت به سال گذشته صادرات در بخش گوشت مرغ و تخم مرغ کاهش یافته و بعید است که به سبب شیوع آنفولانزا حاد پرندگان این میزان محقق شود.

در ده ماه نخست سال جاری حدود ۶۵۴ هزارتن شیر و سایر فراورده‌های لبنی به بازارهای هدف صادر شد و این درحالی است که مجموع صادرات محصولات لبنی سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بوده و انتظار می‌رود با پرداخت هر چه سریع‌ تر مشوق‌ های صادراتی میزان صادرات محصولات لبنی به بیش از ۷۵۰ هزارتن برسد که این میزان می‌تواند رکورد جدیدی در تاریخ صادرات محصولات لبنی ثبت نماید.

علی‌رغم افزایش همه ساله قیمت محصولات لبنی، نرخ مصوب خرید شیرخام از دامداران عملیاتی نشده که ایجاد امنیت خاطر و استمرار تولید در واحد‌های تولیدی نیازمند نظارت دستگاه‌ های مربوطه است چرا که در غیر اینصورت محصولات لبنی با قیمت پایین تری به دست مصرف کنندگان برسد.

در خصوص کاهش تعرفه گوشت قرمز توضیح دهید.

رکنی: حدود ۴ الی ۵ درصد نیاز کشور از طریق کشورهای همسایه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد می‌شود که کاهش تعرفه واردات می‌تواند تعادل قیمت‌ها را به همراه داشته باشد.

آیا امکان خوداتکایی کره در داخل وجود دارد؟

رکنی: با استفاده از ژن دام‌های دو منظوره و استحصال چربی بالا امکان خوداتکایی در تولید کره وجود دارد، اما آنچه که حائز اهیمت است در شرایط فعلی نیازمند واردات سالانه ۴۰ هزار تن کره هستیم و از آنجایی که قیمت کره طی ماه‌های اخیر در دنیا دوبرابر افزایش یافته برای بالا بردن قدرت خرید خانوار‌ها موضوع کاهش تعرفه کره را مطرح کردیم که با امکان خوداتکایی در داخل، اصلاحاتی در تعرفه واردات صورت خواهد گرفت.

با توجه به تنوع اقلیمی مناسب وضعیت تولید و صادرات عسل چگونه است؟

رکنی: با توجه به تولید ۷۸ هزارتن عسل در کشور به سبب کشش پذیری و رجحان قیمت در داخل در ده ماهه نخست تنها هزار و ۳۰۰ تن صادرات صورت گرفته، در حالیکه با توجه به تنوع اقلیم عسل در کشور امکان حضور پررنگ در دنیا وجود دارد.

در خصوص آخرین وضعیت مشوق‌ های صادراتی توضیح دهید.

رکنی: برای سال جاری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی در نظر گرفته شده که از این میزان ۵۰ میلیارد تومان برای جبران ضرر و زیان ناشی از خرید شیر به سازمان تعاون روستایی و مابقی در اختیار کارخانه‌ ها قرار خواهد گرفت.



خبرنگاران جوان