پای لبنیات ایران به آمریکا باز شد/ نحوه توزیع یارانه ۲۰۰ میلیارد تومانی صادرات

  • 1395/12/29
  • 742 بازدید

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۵۰ میلیارد تومان از یارانه ۲۰۰ میلیارد تومانی تشویقی صادرات لبنیات در اختیار تعاون روستایی قرار می گیرد و مابقی آن برای رونق صادرات لبنیات میان صنایع لبنی توزیع می‌شود.

حسن رکنی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: امسال در بخش صادرات فرآورده‌های های دام و طیور وضعیت مناسبی داشتیم به طوری که در بخش فرآورده های لبنی تنها معادل 750 هزار تن شیر خام صادرات داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه صادرات مواد غذایی ایران به کشور روسیه هموار شده است گفت: از این فضا می توانیم برای تنظیم بازار داخلی و به کارگیری از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ های موجود تولید شیر بهره گیریم.

رکنی درباره فرآورده‌های لبنی که از ایران به روسیه صادر شده است گفت: 4 هزار تومان صادرات شیر خشک چندی پیش به این کشور انجام شد؛ پنیر ایرانی نیز به این کشور صادر شده است و ما مجددا با تقاضای واردات شیر خشک مواجه ایم.

رکنی با اشاره به اینکه در سال جاری پیش بینی تولید 9 میلیون 600 هزار تن شیر خام در کشور وجود داشت اظهار کرد: سال جاری 9 میلیون و 500 هزار تومان شیر خام تولید شد که این به معنی تحقق یافتن حدود 97 درصد از پیش بینی های انجام شده بود و در واقع به نتیجه رسیده ایم.

بازشدن پای فرآورده های لبنی ایران به آمریکا

وی با اشاره به افزایش مخاطبان واردات فرآورده لبنی ایران گفت: در حال حاضر 35 کشور اقدام به واردات فرآورده‌های لبنی ایران می‌کند و پای صادرات فرآورده های لبنی ایران به اروپا و آمریکا نیز باز شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام افزود: بازار آمریکا بازار بسیار بزرگ و همراه با استانداردهای بالای بهداشتی است که توانستیم بخشی از این بازار را در اختیار بگیریم. باید در نظر داشت با توجه به بازارهای جدیدی که در آن حضور یافته ایم باید متناسب با آن نیز محصول تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای صادرات به روسیه در مواردی از ناوگان حمل و نقل کشور مبداء استفاده می شود گفت: با وزارتخانه های دیگر صحبت شده تا تسهیلاتی فراهم شود که روسها بتوانند برای حمل و نقل کالاهای صادراتی ایران در کشور ما حضور یابند.

پرداخت یارانه 200 میلیارد تومانی صادرات لبنیات تا پایان سال

رکنی در ادامه صحبت‌ های خود با بیان اینکه اعطای تمام یارانه صادراتی لبنیات تا پایان سال جاری عملیاتی می‌شود گفت: 200 میلیارد تومان مبلغ در نظر گرفته برای یارانه صادرات فرآورده‌های لبنی است. 50 میلیارد تومان از این رقم در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار می‌گیرد تا بتواند ضرر و زیان خود را بابت خرید تضمینی شیر خام و محموله‌ های صادراتی خود جبران کند. همچنین 150 میلیارد دیگر در اختیار کارخانه‌ های بخش خصوصی قرار خواهد گرفت تا صادرات آنها نیز رونق گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام با اشاره به اینکه تعداد کارخانه‌ های صادرکننده فرآورده‌های لبنی در مقایسه با گذشته افزایش زیادی داشته است گفت: در حال حاضر 20 کارخانه صنایع لبنی ما قابلیت صادرات فرآورده‌های به کشورهای مختلف پیدا کرده اند در حالیکه در گذشته تعداد آنها بسیار محدود بود.



خبرگزاری تسنیم