بازاری که برای پاکستان از دست رفت

  • 1395/12/30
  • 431 بازدید

پاکستان در حال از دست دادن بازار صادرات برنج به ایران به ارزش 500 میلیون دلار است، زیرا بانک های این کشور حتی پس از لغو تحریم ها، تمایلی به گشایش اعتبارات اسنادی و انتشار فرم الکترونیکی ندارند.

به نقل از پایگاه خبری داون، ایران یکی از وارد کنندگان مهم برنج باسماتی از پاکستان بوده است، اما پس از وضع تحریم های غرب علیه تهران، صادرات برنج به این کشور عملا متوقف شده است.

پس از لغو تحریم های ایران در 14 ماه پیش؛ بسیاری از کشورها تجارت با ایران را از سر گرفتند، اما پاکستان هنوز روابط تجاری خود با کشور همسایه غربی اش را عادی نساخته است. حتی در طول تحریم ها، هیچ گونه تحریمی در ارتباط با مواد غذایی بر ایران اعمال نشده بود و هند صادرات مواد غذایی از حمله برنج باسماتی به ایران را در قالب معاملات تهاتری ادامه می داد.

اما پاکستان در این مدت تجارت با ایران را متوقف کرد که به تجار هندی اجازه داد تا بازار ایران را تصاحب کند.

گفتنی است محمود مولوی، رئیس اتحادیه صادر کنندگان برنج پاکستان در این خصوص گفت: در ماه اکتبر این موضوع را با اسحاق دار، وزیر دارایی پاکستان مطرح کرده و وی در مورد حل این مشکلات در زودترین زمان ممکن اطمینان داده است.

مولوی افزود: این موضوع با بانک دولتی پاکستان و اداره توسعه تجارت این کشور نیز مطرح شده است.

اتحادیه صادر کنندگان برنج پاکستان روز 3 فوریه در نامه ای توجه رئیس کل بانک دولتی پاکستان را به این موضوع جلب کرده است. این اتحادیه از دولت خواسته تا در صورتی که بانک های خصوصی تمایلی به همکاری ندارند، به بانک ملی پاکستان دستور دهد تا به بازپس گیری سهم پاکستان از بازار صادراتی ایران کمک کند.

قبل از تحریم ها، پاکستان بین 300 تا 400 هزار تن برنج باسماتی به ایران صادر می کرد و سالانه حدود 300 تا 400 میلیون دلار از این بازار درآمد کسب می کرد. مولوی گفت، امروز ما می توانیم از این بازار 500 میلیون دلار درآمد کسب کنیم.



خبرآنلاین