وزارتخانه های خارجه و کشاورزی صادرات خرمای ایرانی را هدفمند کنند

  • 1396/01/04
  • 620 بازدید

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه وزارتخانه های خارجه و کشاورزی صادرات خرمایی ایرانی را هدفمند کنند،گفت:عدم فرآوری خرما مانعی برای تعیین نرخ بهینه برای فروش محصول در بازار است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، حبیب الله نیکزادی پناه درباره وضعیت تولید و صادرات خرما،گفت: برای تنظیم عرضه و تقاضای بازار خرما باید با آمایش تولید میزان مصرف داخلی را با تولید بهینه تامین کرد و سپس بخشی دیگر از تولیدات را نیز جهت صادرات خرما فرآوری کرد.

نماینده مردم بم، در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد بازار مطمئن قبل از تولید خرما ازالزامات توسعه صادراتی این محصول منحصر به فرد ایرانی است، تصریح کرد: توسعه سرمایه گذاری درصنایع جانبی خرما از جمله بازاریابی، فرآوری و بسته بندی مدرن این فرصت را برای خرماداران و تولید کنندگان ایجاد می کند که محصول را با شناسایی مشتریان بین المللی روانه بازار مصرف کنند.

وی ادامه داد:ایجاد ارزش افزوده و انتقال سریع تولیدات به بازار کشاورزی برای فروش محصول با نرخ مناسب نیازمند صنایع جانبی و تبدیلی کارآمد است و این درحالی است که توازن عرضه و تقاضا در بازارخرما یکی از محورهای اساسی برای بهبود شرایط صنعت کشاورزی تلقی می شود.

نیکزدای پناه افزود:فرآوری و بسته بندی بهینه خرما عاملی برای فروش محصول با نرخ واقعی در بازار کشاورزی به شمار می آید و ازهمین رو با توسعه صنایع جانبی فرآوری،می توان خرمای ایران را تبدیل به محصولات متنوع کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه وزارتخانه های خارجه و کشاورزی برای حمایت از تولیدکننده داخلی صادرات خرمای ناب ایرانی را هدفمند کنند،یادآورشد: عدم فرآوری خرما مانعی برای تعیین نرخ بهینه برای این محصول صادراتی به شمارمی آید.



خبرگزاری میزان