قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای و پیله تر ابریشم مشخص شد

  • 1396/01/08
  • 883 بازدید

شورای اقتصاد در آخرین روزهای سال 95 قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای و پیله تر ابریشم را برای سال زراعی 96-1395 مشخص کرد که برای برگ سبز چای درجه یک و پیله تر ابریشم به ترتیب 26 هزار و 242 ریال و 181 هزار و 49 ریال تعیین شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، شورای مزبور در آخرین جلسه خود در 25 اسفند ماه 95 ،قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال زراعی 96-1395 را به میزان 26 هزار و 242 ریال و برای هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو، 14 هزار و 695 ریال تعیین کرد.

همچنین قیمت فروش برگ سبز چای درجه یک و درجه دو به خریداران برگ سبز چای معادل 40 درصد قیمت خرید تضمینی تعیین می شود.

براساس تصمیم شورای یاد شده، سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارت جهادکشاورزی (سازمان چای کشور) و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، در خصوص محدوده زمانی خرید، تعیین هزینه های تبعی موضوع این تصویب نامه، اخذ تضامین و وثایق معتبر از خریداران برگ سبز چای و زمان بازپرداخت آن تصمیم های لازم را اتخاذ و بر نحوه اجرای آنها نظارت می کند.

سازمان چای کشور مکلف است ضمن نظارت دقیق بر فرآیند خرید تضمینی برگ سبز چای اقدام های مورد نیاز را برای توسعه قراردادهای کشت و بهبود کیفیت تولید برگ سبز چای انجام داده و پیگیری های لازم را برای ساماندهی چای کشور از طریق اجرای عملیات به زراعی، بهبود فرآوری و اصلاح ساختار کارخانه های چای، ترویج مصرف چای داخلی و توسعه بازاریابی از طریق ظرفیت های صندوق توسعه چای به عمل آورد.

شورای اقتصاد همچنین قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم را برای سال زراعی 96 - 1395 به میزان 181 هزار و 49 ریال تعیین کرد.

به گزارش ایرنا، این تصمیم به استناد ماده 36 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) اتخاذ شد که بر اساس آن قیمت خرید محصولات کشاورزی مشمول قانون خرید تضمینی با درنظرگرفتن قیمت تمام شده اعم از هزینه های تولید هر محصول و سود متعارف و معقول همه ساله توسط شورای اقتصاد تعیین و برای اجراء ابلاغ می شود.

محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور 28 اسفند ماه 95 این تصویب نامه را به وزارت جهادکشاورزی ابلاغ کرده است.

بنابر آمارهای وزارت جهاد کشاورزی حدود 28 هزار هکتار باغ چای در گیلان و مازندران وجود دارد که از این میزان بیش از 90 درصد در گیلان واقع است؛ در سال 95 چایکاران توانستند 31 هزار و 200 تن چای خشک در کشور تولید کنند در حالی که میزان مصرف سالیانه چای خشک کشور حدود یکصد هزار تن است و بقیه نیاز مصرفی بازار از طریق واردات تامین می شود.

صنعت تولید پیله کرم ابریشم یا همان نوغانداری نیز در سال های اخیر مورد حمایت دولت قرار گرفته زیرا این بخش در دهه هشتاد دچار افول شده بود، اما از سال 93 با راه اندازی مرکز توسعه نوغانداری کشور، احیای نوغانداری و توتستان های موجود و نیز ایجاد توتستان های جدید در دستور کار قرار گرفت.

صنعت نوغانداری و پرورش کرم ابریشم در 16 استان کشور از جمله گیلان، خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی و مازندران رواج دارد؛ بطور معمول از هر هفت کیلوگرم پیله تر حدود یک کیلو گرم نخ ابریشم به دست می آید که به مصرف صنعت بافندگی و فرش بافی می رسد و براساس آمار، نزدیک به 95 درصد نخ ابریشمی تولیدی کشور در بافت فرش به کار می رود.

سال گذشته قیمت خرید تضمینی پیله تر ابریشم هر کیلوگرم 166 هزارو 100 ریال بود.



خبرگزاری ایرنا