خروج سالانه ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور برای واردات تیلاپیا

  • 1396/02/14
  • 601 بازدید

اگرچه همچنان پرورش ماهی تیلاپیا در کشور ممنوع است، اما سازمان شیلات ایران، این ممنوعیت را به ضرر اقتصاد کشور می داند.

به گزارش خبرنگار ایانا، چندی پیش، مدیر کل دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان در ارتباط با پرورش تیلاپیا در کشور عنوان کرد: "بارها گفته شده که در صورت صدور مجوز از طرف سازمان محیط‌ زیست، پرورش‌ دهندگان می‌توانند به پرورش ماهی تیلاپیا اقدام کنند."

در همین راستا معاون آبزی‌ پروری سازمان شیلات ایران، امروز به خبرنگار ایانا گفت: با توجه به اینکه ایران مصرف‌ کننده ماهی تیلاپیاست و بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تن از این گونه ماهی مصرف دارد، سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار برای واردات آن، ارز از کشور خارج می‌شود.

حسین عبدالحی، با اشاره به اینکه اگر محدودیتی نباشد، حتی نیاز به واردات تیلاپیا می‌تواند تا ۲۰ هزار تن نیز افزایش یابد، افزود: پتانسیل تولید تمام تیلاپیای مورد نیاز در داخل کشور وجود دارد؛ بدون اینکه صدمه‌ ای به منابع طبیعی یا محیط‌ زیست بزند. این در حالی است که طبق پیش‌ بینی فائو، ایران می‌تواند بیشترین رشد پرورش تیلاپیا در آبزی‌پروری را داشته باشد.

به گفته عبدالحی، مناطقی مانند سمنان، مرکزی، یزد و چند نقطه دیگر، منابع آبی دارند که می‌توان از آنها برای پرورش این ماهی بهره برد. نواحی گفته شده هیچ ارتباطی با دریاها نداشته و کاملا قادر به کنترل هستند. ضمن اینکه در آن نقاط نمی‌ توان گونه دیگری را پرورش داد. بنابراین بهترین فرصت برای سرمایه‌ گذاری محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر شعار امسال مبنی بر اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، عنوان کرد: اگر همکاران محیط‌ زیست متعصبانه برخورد نکنند و در این زمینه با سازمان شیلات مساعد ت داشته باشند، می‌شود حداقل برای ۳ تا ۴ هزار نفر به طور مستقیم، شغل ایجاد کرد. این در حالی است که مراحل بعد از تولید و فراوری نیز تعداد زیادی از افراد را صاحب شغل می‌کند.

عبدالحی با بیان اینکه هم‌ اکنون حدود ۵ میلیون تن ماهی تیلاپیا در دنیا تولید می‌شود، ادامه داد: کشورهای بسیاری در اروپا، آمریکا، آفریقا و آسیا تیلاپیا تولید می‌کنند که روسیه، کویت، عربستان و امارات جزو کشورهای اطراف ایران و فعال در این عرصه به شمار می‌روند.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران، با بیان اینکه بعد از تولید تیلاپیا پتانسیل صادرات آن همانند انواع دیگر آبزیان برای ایران وجود دارد، گفت: تیلاپیای وارداتی، حدود ۵۰ درصد افت دارد؛ به عبارتی برای استحصال ۱۰ هزار تن ماهی، به ناچار ۲۰ هزار تن وارد کشور می‌شود و بنابراین بخش اعظم آن دورریز خواهد شد. به همین دلیل تولید آن در داخل کشور بسیار به صرفه‌تر است.

عبدالحی اظهار کرد: همکاران ما در سازمان محیط‌ زیست، در حال وقت‌ک شی هستند و توانایی شیلات ایران را دست‌ کم می‌گیرند. در حالی که سرانه مصرف ماهی در ایران رو به رشد بوده و اگر یک کیلوگرم به آن اضافه شود، یعنی به ۸۰ هزار تن ماهی بیشتری نیاز خواهد بود.

وی معتقد است اگر به موقع برای تولید اقدام نشود، قطعا در آینده چیزی جز پشیمانی برای ما باقی نخواهد ماند و بازار جهانی از ما پیشی می‌گیرد. درست مانند زمانی که با اصلاح‌نژاد قزل‌آلا مخالفت می‌شد، اما فرانسه همزمان با طرح این موضوع در ایران، کار عملی خود را آغاز کرد. نتیجه این مخالفت‌ ها وابستگی ایران به واردات تخم چشم‌ زده قزل‌آلا از فرانسه است. این موضوعی است که می‌تواند در مورد تیلاپیا هم مصداق پیدا کند.



خبرگزاری ایانا