تولید محصولات کشاورزی قابل قبول نیست / مهم ترین موانع صادراتی محصولات کشاورزی

  • 1396/02/15
  • 633 بازدید

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: براساس آخرین آمار از ۱۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت محصولات کشاورزی تن‌ ها ۱۲۷ میلیون تولید داشته ایم که این رقم قابل قبول نیست .

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو ، با اشاره به اینکه کشاورزی یکی از مهمترین ظرفیت‌ های ملی برای تولید داخل است، اظهار داشت: کشاورزی شرط حیاتی رشد اقتصادی به شمار می‌رود، اما به سبب آنکه طی سالیان متمادی تحریم‌ های ظالمانه علیه کشور حاکم بود از فناوری‌های روز دنیا عقب ماندیم.

وی با اشاره به اینکه تولید در واحد سطح قابل قبول نیست، افزود: براساس آخرین آمار از ۱۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت محصولات کشاورزی تنها ۱۲۷ میلیون تولید داشته ایم که این رقم قابل قبول نیست چرا که کشورهای پیشرفته ارزآوری و اشتغال بالایی در این بخش را به خود اختصاص داده اند.

نورانی ادامه داد: محصولات باغی کشور در رنکینگ اول تا هفتم جهانی قرار دارند که این امر بیانگر قابلیت بالا در این بخش است و فائو معتقد است که کشاورزان ایران علاوه بر تامین نیازهای داخلی قادر به تامین محصولات کشورهای خلیج فارس است.

وی با اشاره به آمار فائو مبنی بر ضایعات ۳۵ درصدی محصولات کشاورزی در ایران بیان کرد: این امر بیانگر آن است که کشاورزی را به عنوان پایه اصلی نپذیرفته ایم از این رو نیاز است که کشاورزی مردمی مورد توجه قرار گیرد.

به گفته رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی وجود پتانسیل‌ های بالای تولید در بخش نیازمند آن است که نگاه ویژه‌ای به کشاورزی در سال اقتصاد مقاومتی تولید واشتغال داشته باشیم.

نورانی با بیان اینکه ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به بخش کشاورزی است، اظهار کرد: این درحالی است که کمترین سرمایه گذاری در این بخش صورت گرفته است از این رو با وجود کاهش بهره وری، افزایش استهلاک و هزینه تمام شده محصولات کشاورزی نیاز است که سرمایه گذاری در این بخش مورد حمایت جدی دولت‌ها قرار گیرد.

به گفته وی تولید انبوه در بخش نیازمند برنامه ریزی صادراتی و ترغیب سرمایه گذاران ازسوی دولت‌ها است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در خصوص آخرین وضعیت محصولات ارگانیک بیان کرد: با وجود افزایش تقاضا و ارزآوری بالای صادراتی محصولات ارگانیک نیاز است که برنامه ریزی جدی برای تولید این گونه محصولات صورت گیرد.

نورانی با اشاره به مهم‌ ترین موانع صادراتی تصریح کرد: عدم زیر ساخت‌ های صادراتی نظیر (سردخانه ها، ماشین آلات، سورتینگ) کمبود کانتینرهای یخچالی، بی برنامگی کشتی رانی از جمله موانع صادراتی به شمار می‌رود، چرا که بی برنامگی کشتی رانی طی سه سال اخیر موجب شد مسیر ۸ تا ۱۲ ساعته دریا به ۱۲ تا ۱۵ روز از طریق جاده برسد که درنهایت بازار کشورهای حوزه خلیج فارس را به سبب کاهش کیفیت محصولات را از دست دادیم.



خبرگزاری ایانا