کاهش سطح زیرکشت و افزایش بهره‌ وری در تولید گندم

  • 1396/02/17
  • 900 بازدید

کشاورز گفت : گسترش سیستم های آبیاری نوین در کشت محصولات زراعی با هدف تولید گندم بر اساس هرمتر مکعب آب و ایجاد تعادل بین آب و خاک از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی 3 سال گذشته 360 هزار هکتار سطح کشت آبی گندم در کشور کاهش یافته و این در حالی است که تولید گندم از 9.5 میلیون تن به 14میلیون تن افزایش یافته است که علاوه بر خود کفایی در تولید گندم بخش از آن صادر شد.

وی با اشاره به اینکه با آغاز فصل برداشت گندم در کشور تاکنون بیش از 500هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شده ، اظهار داشت: گسترش سیستم های آبیاری نوین در کشت محصولات زراعی با هدف تولید گندم بر اساس هرمتر مکعب آب و ایجاد تعادل بین آب و خاک از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.

کشاورز تصریح کرد : در سال 92 متوسط تولید گندم برهر متر مکعب آب 550 گرم بوده که این رقم در سال به گذشته 800گرم رسید.

این مقام مسئول اذعان کرد: با بررسی های انجام شده در مزارع گندم هرمزگان در هر مترمکعب آب 2برابر متوسط کشوری محصول تولید شده است که نشان از ظرفیت های بسیار خوب بخش کشاورزی استان دارد.

کشاورز یادآور شد: هرمزگان به دلیل شرایط آب وهوایی مناسب در فصل پاییز وزمستان امکان تولید محصولات زراعی و باغی را دارد که باعث شده برخی محصولات از جمله خرمای پیارم ، مرکبات سیاهو و سیر بشاگرد در کشور به عنوان برند مطرح شوند.

رقم جدید نخود «سعید» در صورت سازگاری با مناطق سردسیری در سطح کشور کشت می شود

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی همچنین از رقم جدید نخود خبر داد و گفت: رقم جدید نخود «سعید» بعد از انجام آزمایش های سازگاری با مناطق سردسیری، قابلیت کشت در سطح ملی را دارد .

وی با اشاره به این که آذربایجان غربی 40 درصد از سطح زیرکشت نخود در کشور را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: نخود منبع مناسبی از پروتئین و مقاوم به کم آبی است و می تواند به عنوان جایگزین فرآورده های گوشتی نیز در سفره عذایی مردم جایگاه داشته باشد.

براساس این گزارش، این رقم نخود در حال حاضر در زمینی به مساحت 4 هکتار به صورت آزمایشی در شهرستان نقده کشت شده است.

رقم جدید نخود که بنام نخود «سعید» نامه گذاری شده ، رقمی است که سرمای تا منفی 24 درجه سانتیگراد و در شرایط برفی تا منفی 14 درجه را تحمل می‌کند.

این رقم نخود پایه بلند با قابلیت کشت و برداشت مکانیزه و با عملکرد بالا در واحد سطح و وزن بالای دانه ، دارای شکل و رنگ مناسب و خوش رنگ و سفیدتر با پروتئین بالاست که در سال زراعی 95-96جهت تهیه بذر مادری در سطح 4هکتار کشت و توزیع خواهد شد.

بالا بودن پروتئین دانه آن " 21.3 درصد " نسبت به سایر ارقام اصلاح شده دیگر نظیر رقم های جم ، سارال ، آزاد و عادل و همچنین از نظر زودپزی این رقم از کیفیت مناسبی برخوردار است.



باشگاه خبرنگاران جوان