آمریکا در پی خارج کردن پسته ایرانی از گردونه رقابت بین المللی

  • 1396/03/24
  • 693 بازدید

یک فعال بازرگانی با اشاره به صادرات 110 هزار تنی پسته در6 ماه دوم سال 95 می گوید : آمریکا با سیاست های مختلف در پی خارج کردن پسته ایرانی از گردونه رقابت در بازارهای بین المللی بوده است.

کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا سیزدهم خردادماه امسال در تصمیمی به اتفاق آرا نظام تعرفه ای ضد دامپینگ دولت آمریکا بر پسته خام وارداتی از ایران را برای دفاع از صنعت پسته آمریکا حفظ کرد. در این نظام تعرفه 241.14 درصدی بر پسته ایرانی وارداتی به آمریکا اعمال می شود.

«محسن بهرامی ارض‌اقدس» رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران امروز ( چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره این اقدام آمریکا افزود: آمریکا یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان پسته در جهان و از رقبای اصلی ایران است؛ با این وجود کیفیت پسته آمریکایی بسیار پایین تر از پسته تولیدی کشور ماست.

وی گفت: بر این اساس طبیعی است که طرف های آمریکایی بخواهند برای فروش محصول تولیدی خود در بازارهای خارجی دست به هر اقدامی زده و از هر ابزاری استفاده کنند.

بهرامی یادآوری کرد: در مقطعی آنها اعلام کردند پسته ایران آلوده است و با هزینه و تبلیغات سوء وسیع آن را آلوده به آفلاتوکسین معرفی کردند تا در مقابل بتوانند پسته خود را مطرح کنند.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران ادامه داد: در سال های گذشته چه بسا محموله های بزرگی از پسته ایرانی از سوی شرکت های آمریکایی خریداری شد و آن را با تغییر بسته بندی (نظیر آنچه اسپانیایی ها با زعفران ایرانی کردند) به عنوان پسته آمریکایی جا زدند.

وی گفت: دامپینگ (صادرات یک کالا به یک کشور با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده) و ده ها اقدام دیگر تاکنون از سوی آمریکایی ها برای خارج کردن پسته ایرانی از گردونه رقابت ها و بازار صورت گرفته است و باید مراقب باشیم در مقابل برنامه های آنها، راهکارهای جایگزین و خنثی کننده داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا در سیزدهم خرداد ماه جاری به اتفاق آرا تصمیم گرفت نظام تعرفه ای ضددامپینگ دولت آمریکا بر پسته خام وارداتی از ایران همچنان پابرجا بماند. این نظام تعرفه ای ضد دامپینگ نخستین بار در سال 1986 از سوی دولت آمریکا و در پی درخواست گروهی از پسته کاران و شرکت های فعال در زمینه بسته بندی پسته در آمریکا برقرار شده بود. این نظام که تعرفه 241.14 درصدی بر پسته ایرانی وارداتی به آمریکا اعمال می کند، موجب شده تا صنعت پسته آمریکا بتواند رشد خوبی را در سال های اخیر تجربه کند.

پایگاه خبری بیزینس وایر نوشته است: استدلال کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا برای این تصمیم تا روز 25 ژوئن( چهارم تیرماه) یعنی زمانی که گزارش کامل این کمیسیون منتشر شود، مشخص نخواهد شد.

ریچارد متوئیان، مدیر اجرایی اتحادیه پسته کاران آمریکا گفته، پسته کاران آمریکایی از رای اعضای کمیسیون به تداوم تعرفه های فعلی بر پسته وارداتی از ایران خشنود هستند.

«ما از این تصمیم بسیار خشنودیم. ما معتقدیم مدارک لازم را ارائه کرده ایم که نشان می دهد صنعت پسته آمریکا از محصولات وارداتی از ایران آسیب می بیند و امروز کمیسیون با رای خود، موافقت خود را با این موضع ما اعلام کرد.»

اتحادیه پسته کاران آمریکا یک اتحادیه تجاری است که حدود 700 پسته کار ایالت های کالیفرنیا، آریزونا و نیومکزیکو در آن عضویت دارند.
به گزارش ایرنا و به نقل از خبر منتشره در پایگاه انجمن پسته ایران، «محمود ابطحی» رئیس انجمن پسته ایران اواخر اردیبهشت ماه امسال درباره قیمت و بازار پسته ایران گفت: هرچند در روزهای گذشته بازار پسته دچار رکود شد و انتخابات نیز بر این شرایط بی‌تأثیر نبود، اما قیمت پسته کشور در بازار جهانی افزایش داشته است، به‌ طوری که امروز هر کیلوگرم پسته ایران در این بازار ۹ دلار به فروش می‌رسد.

وی افزود: پسته ایران سالی خوبی را از لحاظ صادرات تجربه کرده و در 6 ماه دوم سال 1395( مهر تا اسفند) موفق به صادرات ۱۱۰ هزار تن پسته به کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی شد.

وی عمده مشتریان پسته ایرانی را کشورهای صربستان، لتونی، اردن، اسپانیا، استرالیا، اسلواکی، افغانستان، امارات متحده عربی، الجزایر، اوکراین، ایتالیا، آذربایجان، آلمان، بحرین، بلغارستان، بلژیک، پاکستان، تاجیکستان، تایلند، تایوان، ترکیه، تونس، جمهوری کره، چین، سوئیس، عراق، عمان، فدراسیون روسیه، فرانسه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، لبنان، لهستان، لیتوانی، مالزی، مصر، مکزیک، ویتنام، هند، هنگ‌کنگ و یونان برشمرد.

ابطحی درباره اینکه افزایش صادرات با وجود فعالیت بیشتر رقبای ایران در بازار جهانی از جمله آمریکا، چگونه محقق شده است، افزود: پسته ایرانی ازجمله محصولاتی است که سال‌ها به‌ عنوان محصولی باکیفیت و خوش عطر و طعم شناخته شده و توانسته همواره مشتریان خود را در کشورهای مختلف حفظ کند این ویژگی همراه با برنامه‌ ریزی مناسب دولت توانست در توسعه صادرات مؤثر باشد، ضمن اینکه برقراری روابط تجاری پس از برجام آسان‌تر شده است.

وی مشکل اصلی تولید کنندگان این محصول مزیت‌دار را کم‌ آبی عنوان کرد و یادآور شد: تولید پسته در سال‌های اخیر به‌ دلیل مشکلاتی مانند کم‌آبی کاهش یافته است. با توجه به اینکه این محصول از ۱۰ محصول عمده صادراتی ایران است باید برای رفع این مشکل مهم فکر کارشناسی شود، در غیر این صورت پیش‌ بینی می‌شود این روند کاهش در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد و موجب ضعف ایران در بازارهای صادراتی شود.

براساس آمار منتشره در پایگاه انجمن پسته ایران ، آمریکا در سال زراعی 16-2015 به میزان 122 هزار تن پسته تولید کرده و این رقم برای جمهوری اسلامی ایران 210 هزار تن بوده است.



خبرگزاری ایرنا