صادرات قزل آلای ایران به دو کشور لهستان و روسیه درآینده نزدیک

  • 1396/03/30
  • 536 بازدید

انتطار می رود صنعت آبزی پروری ایران در سال های پیش رو با رشد رو به رو شود؛ از این رو لهستان و روسیه برای وارد کردن ماهی قزل آلا از ایران برنامه ریزی می کنند.

احمد قناعت پرست ، معاون آبزی پروری سازمان شیلات گیلان گفت: "لهستان و روسیه برای ارسال قزل آلا از ایران علاقه نشان داده اند."

در حال حاضر سازمان های ایرانی سالانه حدود ۱۵ هزار تن ماهی قزل آلا از دریای خزر صید می کنند. به گفته قناعت پرست، آبزی پروری حدود ۳۰ هزار تن قزل آلا در آب های داخلی استان گیلان در سال ۲۰۱۶ تولید کرد که تا سال ۲۰۲۱، این میزان ۱۳۰ هزار تن می رسد.

قناعت پرست به مهر گفت: "علاوه بر این، مقامات ایرانی انتظار دارند تا استان مازندران به یک مرکز آبزی پروری عمده، با ظرفیت تولید حدود ۱۷۰ هزار تن در سال تبدیل شود.

قرار است تا سال ۲۰۲۱، استان گیلان و مازندران در مجموع ۳۰۰ هزار تن ماهی از مراکز آبزی پروی تولید کنند."

مقامات ایرانی گفته اند هدف، توسعه آبزی پروری ماهی قزل آلا در منطقه دریای خزر و پرورش ماهی باراموندی (barramundi)(۱) و sea bream (۲)در خلیج فارس است.

براساس گزارش فائو، در سال ۲۰۱۴، کل ماهی صید شده کشور دارای تولید ۶۲۷,۱۸۰ تن بود. میزان ماهی صید شده در خلیج فارس و دریای عمان از سال ۱۹۹۸ به دو برابر، نزدیک به ۵۳۶ هزار تن در سال ۲۰۱۴، رسید.

همچنین تولید آبزیان به سرعت از ۲۷ هزار تن در سال ۱۹۹۰ به ۳۲۰ هزار و ۲۰۰ تن در سال ۲۰۱۴ افزایش یافت، به طور ی که حدود ۳۴ درصد از تولید کل ماهی ایران در آن سال تولید شد.

استان گیلان در بخش شمال غربی ایران و بر کناره سواحل دریای خزر واقع است و جمعیت اش حدود ۲,۵ میلیون نفر است. همچنین استان مازندران در شمال ایران و در کناره ساحل دریای خزر قرار دارد و دارای جمعیتی بیش از سه میلیون نفر است.



خبرآنلاین