خوداتکایی تولید روغن به 70 درصد می رسد

  • 1396/04/03
  • 510 بازدید

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت:براساس الزام سیاست های اقتصاد مقاومتی طی یک برنامه 10 ساله در نظر داریم که با افزایش سطح زیر کشت دانه های روغنی خوداتکایی تولید را به 70 درصد افزایش دهیم.

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه های روغنی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت تولید کلزا اظهار داشت: با توجه به آنکه مجموع خرید کلزا سال گذشته 120 هزارتن بود اما تا کنون میزان خرید به بیش از 120 هزارتن رسیده است.

به گفته وی تا به امروز 70 درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت و مابقی به محض ورود در سامانه پرداخت خواهد شد.

مهاجر با اشاره به پیش بینی وضعیت تولید دانه های روغنی گفت: گرچه کشت سایر دانه های روغنی نظیر سویا،آفتابگردان و کنجد به تازگی آغاز شده است اما در صورت شرایط مساعد آب و هوا پیش بینی می شود که تولید دانه های روغنی در سال جاری به 400 هزارتن برسد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: عدم توجه به تولید دانه های روغنی در گذشته موجب شد که میزان وابستگی به واردات دانه های روغنی از خارج به 95 درصد افزایش یابد که بدین منظور توسعه کشت دانه های روغنی با محوریت محصول کلزا را از سال گذشته در دستور کار خود قرار داده ایم.

به گفته وی براساس الزام سیاست های اقتصاد مقاومتی طی یک برنامه ده ساله در نظر داریم که با افزایش سطح زیر کشت دانه های روغنی خوداتکایی تولید را به 70 درصد افزایش دهیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با شعار خودکفایی محصول محقق نمی شود، افزود: خودکفایی 100 درصدی محصول طی یک برنامه بلندمدت و زحمت کشاورزان عملیاتی خواهد شد.

مجری طرح دانه های روغنی با اشاره به مزایای توسعه تولید دانه های روغنی عنوان کرد: تامین دانه های روغنی در جلوگیری از خروج ارز و رشد علف های هرز،حاصلخیزی خاک و پایداری تولید گندم نقش اساسی دارد که به همین جهت این طرح در کشور را آغاز کردیم.



باشگاه خبرنگاران جوان