کارخانه‌ های کنسانتره با یک سوم ظرفیت کار می کنند/کنسانتره‌ چینی در کمین بازار ایران

  • 1396/04/19
  • 985 بازدید

دبیر انجمن کنسانتره و آبمیوه گفت: 37 تا 40 کارخانه تولید کنسانتره در کشور فعالند که با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند و متأسفانه بخش زیادی از کنسانتره مصرفی در صنایع آبمیوه از طریق واردات تأمین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، رضا داودآبادی در نشست نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنعت میوه کشور به وضعیت نامناسب تولید کنسانتره (پودر میوه) اشاره کرد و گفت: ما کشوری در حال توسعه هستیم که از نظر اقلیمی بسیار مناسب بوده و توانایی تولید محصولات مختلف را داریم، اما متأسفانه با تمام توانمندی‌ها، شاهد آن هستیم که واردکننده کنسانتره و آب‌ میوه‌های مصنوعی هستیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 37 تا 40 کارخانه تولید کنسانتره در کشور فعالند که با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند و متأسفانه بخش زیادی از کنسانتره مصرفی در صنایع آبمیوه از طریق واردات تأمین می‌شود.

دبیر انجمن کنسانتره و آبمیوه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما زنجیره ناقص برداشت میوه از باغات، بسته‌بندی و حمل نامناسب تا کارخانجات است، خاطرنشان کرد: کمک به باغدار این نیست که فقط حال او را بپرسیم. بلکه با ایجاد صنایع تبدیلی در مجاورت باغ‌ها، آن هم در قطعات بزرگ و ایجاد هلدینگ‌ ها می‌توانیم ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کنیم و در این حالت، ضایعات میوه ما که اکنون رقمی حدود 30 تا 40 درصد است کاهش می‌یابد.

داودآبادی با اشاره به اینکه برخی کشورهای اروپایی کیفیت میوه‌هایشان به مراتب پایین‌تر از میوه ایرانی است، خاطرنشان کرد: انار اسپانیا بسیار ریز و چروکیده است که اگر جلوی هر ایرانی بگذاری آن را نمی‌خورد، اما همان انار به دلیل سیستم سورتینگ و بسته‌بندی مناسب وقتی به دست مصرف‌ کننده در بازار اروپا می‌رسد، هنوز شبنم صبحگاهی روی آن دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: زمانی ما بزرگترین تولید کننده کنسانتره انار و سیب بودیم، تا جایی که ژاپن برای خرید کنسانتره انار ما هواپیما چارتر می‌کرد، اما اکنون کشورهایی همچون چین و ترکیه جای ما را در این صنعت گرفته‌اند. هر چه التماس کردیم که فکری به حال کنسانتره انار در کشور بکنیم، اتفاقی نیفتاد و در نهایت سرما باغات انار را زد و وزارت جهاد کشاورزی حتی پس از آن یک نهال هم نکاشت.

دبیر انجمن کنسانتره و آبمیوه گفت: حالا کار به جایی رسیده است که کنسانتره ایرانی به دلیل قیمت بالای تمام شده مشتری ندارد و جالب‌تر آنکه حتی صنایع ما نیز نیاز خود را وارد می‌کنند، در حالی که فعال شدن این بخش می تواند در کشور و اشتغال‌زایی و ارزش افزوده بیشتری داشته باشد.

به گفته داودآبادی، کشورهای رقیب بیکار ننشسته‌اند و درست در زمانی که داشتیم کنستانتره آلبالو تولید می‌کردیم، به یک مرتبه متوجه شدیم کنسانتره همین محصول با قیمت ارزانتر در کشور عرضه می‌شود که از لهستان وارد می‌شد که با پیگیری‌های ممتد، جلوی واردات آن را گرفتیم و همین الان نیز اگر موضوع را جدی نگیریم، کنسانتره چینی همه بازار را پر می‌کند.



خبرگزاری فارس