واردات 5 هزار و 774 تن عدس به کشور

  • 1396/04/19
  • 1063 بازدید

براساس آمار گمرک در نخستین ماه از سال 96 بیش از 5 هزار و 774 تن عدس از کشورهای مختلف وارد کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان انواع محصولات کشاورزی در جهان محسوب می‌شود که واردات انواع حبوبات به ویژه عدس به دلیل مصرف بالا در کشور و نبود تولید کافی هرساله ارز قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.

براساس آمار گمرک در فروردین ماه سال جاری، بیش از 5 هزار و 774 تن عدس به صورت خشک و غلاف کنده شده، از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است.

براساس واردات این حجم عدس، حدود 6 میلیون و 498 هزار و 533 دلار، ارز از کشور خارج شده است.

لازم به ذکر است که ارزش ریالی این میزان واردات، بالغ بر 21 میلیارد و 70 میلیون و 756 هزار و 101 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

گفتنی است عدس از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، کانادا و اسپانیا وارد کشور شده و در این میان امارات متحده عربی بیشترین صادرات عدس به ایران را داشته است.

در همین راستا آقا طاهر در خصوص وضعیت تولید و واردات عدس اظهار کرد: یکی از محصولات پرمصرف در داخل کشور عدس است که تولید داخل، تنها نیاز 3 ماه از سال را در بازار تامین می‌کند و باید برای تنظیم قیمت‌ ها، واردات در حجم بالا انجام گیرد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی نبود برنامه‌ ریزی در تولید حبوبات را یکی از عمده دلایل واردات این محصول اعلام کرد و گفت: در صورتی که مسئولین مربوطه برنامه های لازم را برای کشاورزان تدوین کنند، تولید حبوبات در کشور نیاز جامعه را برطرف کرده و صادرات نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

حال با این آمار و باتوجه به امکان کشت انواع حبوبات در کشور، جای سوال دارد که چرا هرساله ارز قابل توجهی برای واردات لوبیا و عدس به کشور صرف می‌شود و ایران یکی از بزرگترین کشورهای وارد کننده حبوبات در جهان به شمار می‌رود.



خبرگزاری میزان