پیش بینی تولید ۴۰۰ هزار تن دانه‌ های روغنی در کشور

  • 1396/04/24
  • 625 بازدید

مجری طرح دانه‌ های روغنی وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: امسال ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تن انواع دانه‌ های روغنی در کشور تولید شود.

علیرضا مهاجر گفت: تا کنون 170 هزار تن کلزا برداشت شده که نسبت به تولید 68 هزار تنی سال قبل 2.5 برابر افزایش نشان می دهد.

وی برآورد کرد که امسال حداکثر 180 تا 200 هزار تن از اراضی کشت شده کلزا به دست آید.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: تاکنون نزدیک به 70 درصد پول کلزاکاران در استان های گرم و معتدل پرداخت شده و امیدواریم در آینده نزدیک مابقی پول پرداخت شود.

مهاجر ادامه داد: قیمت تضمینی کلزا به منظور تشویق کشاورزان به کشت این محصول بیش از دو برابر گندم تعیین و هر کیلو گرم کلزا با قیمت 2783 تومان خریداری می شود.

وی اعلام کرد: اگر کوچکترین وقفه ای در خرید و پرداخت پول کشاورزان ایجاد شود، طرح دانه های روغنی شکست می خورد.

افزایش سالانه 10 تا 20 درصدی دانه های روغنی

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره عملکرد تولید دانه های روغنی نیز گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده هر سال حداقل 10 تا 20 درصد عملکرد تولید دانه های روغنی افزایش خواهد یافت.

وی افزود: طرح های پایلوت در بعضی استان ها توسط فرانسوی ها و متخصصان ایرانی برای افزایش عملکرد دانه های روغنی اجرا شده و نتیجه داده است و در حال حاضر اراضی در کشور داریم که بالای 4 تا 6 تن در هر هکتار محصول تولید کرده اند که نشان می دهد عملکرد تولیدشان از اروپاییان هم بالاتر است.

مهاجر درباره برنامه کشت کلزا در سال زراعی 97-96 نیز اظهار داشت: در سال زراعی آینده برنامه این است که سطح زیر کشت کلزا را در تناوب با گندم به 300 هزار هکتار برسانیم و بتوانیم 500 هزار تن تولید از این محصول را تولید کنیم.

وی با بیان این که محصولاتی مانند آفتابگران، کنجد و سویا در طرح دانه های روغنی جزو اولویت ها قرار دارد، تصریح کرد: در سال گذشته ارقام خوب و با عملکرد بالا از خارج تامین کردیم و امیدواریم عملکرد تولید این محصولات نیز افزایش یابد.

مجری طرح دانه های روغنی درباره حمایت از کشاورزان برای کشت دانه های روغنی گفت: ما یک بسته حمایتی شامل 20 مورد مشوق از جمله بیمه رایگان این محصولات، پرداخت 2.5 میلیون تومان وام برای هر هکتار، پرداخت یارانه برای خرید ادوات کشاورزی به ویژه کارنده ها داریم.

وی دانه های روغنی مورد نیاز کشور را 4 تا 4.5 میلیون تن در سال عنوان کرد و اذعان داشت: در حال حاضر حدود 95 درصد نیاز کشور به این محصول از خارج وارد می شود.

مهاجر، فرهنگ تولید در کشور را ضعیف خواند و گفت: کارخانه های روغن کشی و واردکنندگان بیشتر تمایل به واردات دانه های روغنی و به خصوص روغن خام دارند و سود واردات روغن های کم کیفیت برای آنان بیشتر است.

وی با اشاره به ظرفیت 6 میلیون تنی کارخانه های روغن کشی در کشور تصریح کرد: این عدد نشان می دهد که برای ظرفیت بیش از 15 برابر تولید داخلی و 2.5 برابر نیاز کشور مجوز تاسیس صادر شده است.

مهاجر افزود: از ناحیه واردات دانه‌ های روغنی و روغن خام سالانه 4 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود.

وی مصرف سرانه روغن در ایران را بالا دانست و اظهار داشت: در سال 42 میزان مصرف سرانه روغن 2.5 کیلوگرم بود و امروز این عدد به 20 کیلوگرم رسیده و این در حالی است که بیشترین مرگ و میر ها ناشی از گرفتگی عروق و سکته های قلبی است.

مهاجر در ادامه از کار مشترک میان وزارتخانه‌ های جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای افزایش ضریب سلامتی خبر داد و گفت: این کار مشترک برای مصرف بهینه روغن و افزایش کیفیت آن صورت می گیرد.



خبرآنلاین