90 درصد زعفران تولیدی کشور، خام صادر می شود

  • 1396/04/24
  • 803 بازدید

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی مشهد گفت: از 350 هزار تن زعفران تولیدی کشور، سالانه 90 درصد به صورت فله ای و خام صادر می شود.

علی شریعتی مقدم، در سلسله نشست های خبری با موضوع «بررسی چالش ها و فرصت های صنعت غذا در استان خراسان رضوی' افزود: تاکنون برای یکهزار تن زعفران تولیدی، واحدهای بسته بندی ایجاد شده است.

وی بیان کرد: در حوزه زعفران تکثر تولید کننده و صادرکننده وجود دارد و فضای کسب و کار متناسب با شرایط بازار و تولید، در جهتی که برندها بر بازار مسلط شوند، قرار نگرفته است.

شریعتی مقدم اضافه کرد: از سوی دیگر مدل بازار ایران به گونه ای است که می توان کالاهای تقلبی را به سرعت تولید و عرضه کرد.
وی بیان کرد: زعفران یک کالای سنتی و ماده اولیه گران محسوب می شود که به سبب عدم برخورداری از دایره مصرف بالا، شرکت های بین المللی بخش صنعت غذا در حوزه زعفران سرمایه گذاری زیادی نکرده اند.

شریعتی مقدم افزود: اگر زعفران به عنوان ماده اولیه ای به ماده غذایی دیگری افزوده شود، به مراتب مصرف کننده بیشتری داشته و ارزش آن ماده را افزایش می دهد.

مدیرعالی گروه تولیدی نوین زعفران افزود: سالانه 350 هزار تن زعفران در کشور تولید می شود که معادل 96 درصد از تولید این ماده گیاهی در جهان است و 75 درصد از این میزان تولید به خراسان رضوی اختصاص دارد. در سال گذشته 200 تن زعفران به 40 کشور صادر شد.

شریعتی مقدم اظهار کرد: سرانه مصرف زعفران در کشور بین 70 تا 100 تن اعم از مصارف خانگی، صنعتی و مسافری است.
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد گفت: پیشینه صدور زعفران از ایران به زمان سامانیان برمی گردد و پیاز زعفران نیز از این کشور به خارج از مرزها رفته است.

وی با اشاره به قاچاق پیاز زعفران به کشورهای دیگر گفت: کشوری مانند افغانستان تلاش کرده تا ضمن توسعه کشت زعفران به جای کشت خشخاش، بخشی از بازار صادراتی ایران را به خود اختصاص دهد و در این راستا پیاز زعفران نیز به سرعت می تواند در آن کشور تکثیر شود.

وی بیان کرد: بهترین راه مقابله با قاچاق پیاز زعفران و حفظ بازارهای خود، تعمیق برندسازی در حوزه این محصول غذایی است و باید قدرت برندهای داخلی حوزه زعفران را بالا برد تا پشتوانه درازمدتی برای تولید این رسته از صنایع غذایی ایجاد شود.

شریعتی مقدم گفت: برندهای خوب در حوزه زعفران ثبت جهانی شده اند و اقدامات اولیه برای ثبت ژنتیکی زعفران نیز از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است.


*آی سی تی، تجارت غذا را به پرسودترین تجارت در دنیا تبدیل خواهد کرد

مدیر گروه کارخانجات زیتون آرشیا نیز در این نشست گفت: حوزه آی سی تی در صنایع غذایی بسیار اثربخش است و بزودی این بخش صنایع غذایی دنیا را دگرگون خواهد کرد.

علیرضا نبی افزود: حوزه آی سی تی می تواند عرصه عرضه و تقاضای کالا را چنان گسترش دهد که تجارت غذا را به یکی پرسودترین تجارت در صنایع دنیا تبدیل کند، لذا افرادی موفق خواهند بود که از امروز برای فردا تلاش کنند.

یکی از اساتید حوزه صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: ایران دارای غنی ترین منابع در برخی حوزه هاست اما موفق نشده برندینگ این منابع را داشته باشد و چنان که در حوزه بازاریابی تلاش شده، در حوزه برندینگ کالا فعالیت گسترده ای نشده است.

علی بیات مختاری افزود: برند سازی الزاما ارتباطی به برخورداری یک کشور از منابع ندارد زیرا کشورهایی هستند که در برخی صنایع غذایی صاحب برندهای بزرگ جهانند در حالی که فاقد ماده اولیه کالای برند شده خود هستند.

وی بیان کرد: سه اصل تعهد، میهن پرستی و اخلاق در حوزه برندینگ بسیار حایز اهمیت است، و با لحاظ کردن این سه اصل می توان در برندسازی موفق بود.

*واحدهای زیرپله ای، بهداشت مواد غذایی را به خطر انداخته اند

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز در این نشست گفت: مصرف کننده همچنان مظلوم است، مردم همین که به یک تولید خوب اعتماد می کنند، کیفیت آن کالا کاهش و قیمت آن افزایش می یابد و این مساله به تدریج اعتماد مصرف کننده را نسبت به کالای داخلی کاهش می دهد.

حسین ابراهیمی افزود: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان براساس فصل سوم قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان از سال 1390 در سه سطح شهرستانی، استانی و ملی تشکیل شده و ظرفیت های بالایی برای ارتقای کیفیت تولید و رضایت مصرف کننده دارد.
وی بیان کرد: در صنایع غذایی تولید برخی مواد غذایی که توسط واحدهای زیرپله ای انجام می شود، به لحاظ بهداشتی دچار مشکل بوده و دستگاه های نظارتی توجه زیادی به این موضوع ندارند، از جمله استفاده از بلانکیت در 'قند کله' برای سپید کردن آن است که در برخی موارد بیش از حد مجاز آن استفاده می شود.

*برپایی نخستین نمایشگاه اختصاصی برندهای صنعت غذا

عضو کانون تبلیغاتی و نمایشگاهی سپهر پارسیان نیز در این نشست از برپایی نخستین نمایشگاه اختصاصی برندهای لوکس و معتبر صنعت غذا، شیرینی و خوراکی ها با عنوان نمایشگاه ستاره ها از 8 تا 10 شهریور ماه امسال در مشهد خبر داد.

مریم رجب پرور گفت: رویکرد برپایی این نمایشگاه، معرفی برندهای معتبر فعال در صنعت غذا با توجه به مزیت های رقابتی آنها، ایجاد ارتباط مستقیم و موثر بین برندهای شرکت کننده و حلقه مصرف کنندگان و مشتریان آنها، ایجاد ارتباط مستقیم و موثر بین برندهای شرکت کننده و حلقه مصرف کنندگان، اشاعه تغذیه و سبک زندگی سالم، بهینه سازی منوهای غذا و خوراکی، شناسایی ظرفیت ها و معرفی خوراک ها و غذاهای عمومی است.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه برندهای منتخب حوزه رستوران ها، فست فودها، فینگرفودها، قنادی و شیرینی های خانگی، کافی شاپ، نوشیدنی و بستنی، زعفران، زیتون، آجیل و خشکبار، چای و قهوه و نان به نمایش درمی آید.



خبرگزاری تسنیم